Sökning: "Skrivlärande"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade ordet Skrivlärande.

  1. 21. Lärares erfarenhet av Trullemetoden inom läs- och skrivlärande : - en kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Kandelid; Helena Frohm; [2012]
    Nyckelord :läslärande; läsmetod;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vår uppsats är en kvalitativ undersökning och grundar sig i intervjuer på fyra olika skolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarnas perspektiv, tankar och erfarenheter i arbetet med Trullemetoden inom läs- och skrivlärande i förskoleklass. LÄS MER

  2. 22. Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jini Murad; [2012]
    Nyckelord :Tal och skrift; Läsprocessen; skrivprocessen; läs-;

    Sammanfattning : Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar-nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av lä-randedimensionerna i lärandet och vilken syn på lärande de har i lärandeteorierna och betydelsen av styrdoku-ment. LÄS MER

  3. 23. Läs och skrivlärande hos elever med hörselnedsättning som har svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Kerstin Löf; [2012]
    Nyckelord :hard-of-hearing; second language students; literary learning; opportunities; challenges; SvAelever med hörselnedsättning; läs-och skrivlärande; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Chawan Mustafa; Ivonne Haanpää; [2012]
    Nyckelord :Sociokulturell teori; fritidspedagog; lärare; elev;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspirationtill vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. Föratt få svar på de frågeställningar vi hade, besökte vi två skolor. LÄS MER

  5. 25. IKT som ett av verktygen i det första läs- och skrivlärandet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Annette Rydh; [2011]
    Nyckelord :IT; IKT; digital kompetens; datorstödd undervisning; alternativa verktyg; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivlärande; läs- och skrivkunnighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER