Sökning: "Skrivlärande"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade ordet Skrivlärande.

  1. 6. STL- metoden- en social process som ökar motivationen hos elever i läs- och skrivsvårigheter : Några lärarens uppfattningar, strategier och förutsättningar för att arbeta med STL- metoden för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amela Hamza; [2018]
    Nyckelord :Social interaction; digital tools; companion response; writing to learning; teachers` perceptions; reading and writing difficulties; Social interaktion; digitala verktyg; kamratrespons; skriva sig till lärande; STL; lärarens uppfattningar; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några lärares uppfattningar, strategier och förutsättningar för att arbeta med STL- metoden för elever i läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningarna som står i fokus är hur lärarna i studien uppfattar att metoden påverkar lärandet för elever i läs- och skrivsvårigheter, strategier och förutsättningar som krävs för att arbeta med metoden och anpassningar som behövs för att eleverna i läs- och skrivsvårigheter ska få ut det mesta av metoden. LÄS MER

  2. 7. "Jag lär mig men det är barnsligt" : Perspektiv på möjligheter och hinder för skrivlärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna-Karin Sandström; [2018]
    Nyckelord :Teaching writing; learning writing; sociocultural perspective; artefacts; zone of proximal development; scaffolding; possibilities; difficulties; Skrivundervisning; skrivlärande; sociokulturellt perspektiv; artefakter; proximala utvecklingsszonen; stöttning; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how four third grade pupils, who are in need of extra support in their development in writing, and their teacher describe the conditions of the teaching organization when writing factual text. The empirical material consisted of transcripts of interviews with teacher and students, supported by field notes of observations and video observations. LÄS MER

  3. 8. Språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder sig av förskolans material för att stötta barns läs- och skrivlärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Oscar Norberg; Mathilda Sunnegård; [2017]
    Nyckelord :Läslärande; Skrivlärande; Språklärande; Pedagog; Stöttning; Verktyg; Material; Engagemang; Tillit och Förskolemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger använder sig av förskolans material för att stötta barns läs- och skrivlärande. Frågeställningen som ligger till grund för studien är, hur interagerar pedagoger i läs- och skrivhandlingar med barn och med material i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Att skriva sig till läsning : Några lärares uppfattningar om hur lärandet påverkas för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Losander; [2017]
    Nyckelord :att skriva sig till läsning; ASL; lärares uppfattningar; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några lärares erfarenheter av att arbeta med att skriva sig till läsning (ASL), hur de ser på metodens för- och nackdelar samt hur de uppfattar att metoden påverkar lärandet för elever i läs- och skrivsvårigheter. De frågor som belyses är hur lärarna arbetar praktiskt med ASL, deras uppfattningar om ASL och elever i läs- och skrivsvårigheter samt varför de har dessa uppfattningar. LÄS MER

  5. 10. Multimodala texter med fokus på smartboardtavlor : Skrivundervisning och elevers läs- och skrivutveckling med hjälp av smartboardtavla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Josefin Johansson; [2017]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Multimodala texter; Läs- och skrivlärande; Smartboardtavla; Digitala läromedel; Writeing instruction; Multimodal texts; Read- and writedeveloping; Smartboard; Digital teaching materials.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur lärare på tre olika skolor i Sverige un-dervisar om läs- och skrivlärande och multimodala texter med hjälp av smartboardtavla. Vi-dare har syftet varit att se vilket resultat det ger på elevernas läs- och skrivutveckling. LÄS MER