Sökning: "Social - and emotional intelligence"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Social - and emotional intelligence.

  1. 1. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  2. 2. “Och när man känner att man inte riktigt orkar så ska man nog se det som en varningssignal.“ Socialarbetares beskrivning av deras hantering av känslor i interaktion med våldsutsatta barn.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ida Fält; Elsa Hammarström; [2024]
    Nyckelord :social workers; emotions; emotional work and coping. Nyckelord: Socialarbetare; känslor; hantering av känslor och coping; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to increase the knowledge of how social workers describe their emotions, how they handle their emotions in interaction with abused children, and how they describe the effects on their profession and private life. The study was based on six semi-structured interviews with social workers, who have experience working with abused children. LÄS MER

  3. 3. Sanning eller Sken: Social Önskvärdhet i Mätningar för Emotionell Intelligens och dess Förhållande till Samband med Big Five Personlighetsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellen Bergström; Emmy Tovstedt; [2024]
    Nyckelord :Trait emotionell intelligens; social önskvärdhet; neutraliserade personlighetsskalor; den evaluativa faktorn; Big Five; Trait Emotional Intelligence Questionnaire; Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av social önskvärdhet på emotionell intelligens och dess implikationer för samband och prediktioner i relation till personlighetsfaktorerna i Big Five. Då båda konstrukten ofta uppskattas genom självskattningstest mottagliga för påverkan av social önskvärdhet, ämnar denna studie att undersöka huruvida mätinstrumenten för emotionell intelligens, TEIQue-SF och delar av SSREIT, är influerade av social önskvärdhet. LÄS MER

  4. 4. The Competitive Dynamic Among Projects in Multi-Project Environment : Project Managers' Perception

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Susanna Bjunö; [2023]
    Nyckelord :Competition; multi-project environment; Emotional Intelligence EI ; social interdependency theory; Governance.; Konkurrens; Multiprojektmiljö; Emotionell intelligens EI ; Teori om socialt ömsesidigt beroende social interdependency theory ; Projekt styrning.;

    Sammanfattning : The study explores the project manager’s perception of the competitive dynamic amongst the projects that utilize the same organizational resources in the multi-project context.   The method used is a qualitative research design with an inductive approach where the data corpus was analyzed through thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Human-Like Chatbot : A quantitative study of the emotional response toward human-to-machine interaction

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Anastasiia Jönsson; Clara Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Digital Marketing; Chatbot; Emotion; Empathy; Humanlike; Human-to-machine interaction; ChatGPT;

    Sammanfattning : Problem formulation: The problem that the thesis research relates to is the limitations of artificially intelligent chatbots as interlocutors. The emotional component of communication plays an essential role in the customer experience, but many users have a negative attitude toward chatbots due to their lack of humanity and empathy. LÄS MER