Sökning: "Stina Lindkvist"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Stina Lindkvist.

  1. 1. Erfarenheter av mötet med sjukvården beskrivet av föräldrar till barn med ARFID -En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Stina Lindkvist; Catrin Russell; [2022]
    Nyckelord :Selective eating; ARFID; food aversion; parents; experiences; healthcare professionals; Selektiv ätovilja; ARFID; matvägran; föräldrar; erfarenheter; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: När barn vid 6 månader introduceras till fastare föda kan matvägran uppstå. En svårare variant av matvägran ger skäl till diagnosen Selektiv Ätovilja (SÄ) eller Avoidant Restrictive Food Intake Disorder (ARFID). Både vården och föräldrarna har en betydande roll i barnets behandling vid SÄ eller ARFID. LÄS MER

  2. 2. När insidan försvinner men kroppen finns kvar : Att belysa anhörigvårdares erfarenheter av att leva med en närstående som drabbats av Alzheimers sjukdom

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ida Hed; Felicia Nilsson; Stina Lindkvist; [2014]
    Nyckelord :Alzheimers sjukdom; familj; erfarenhet; anhörigvårdare;

    Sammanfattning : Bakgrund Alzheimers sjukdom kategoriseras vanligtvis som en ”anhörigsjukdom”, begreppet grundar sig i att det är de anhöriga som på lång sikt drabbas hårdast av sjukdomen. När sjukdomen inträffar kan livet för anhörigvårdare upplevas obegripligt, ohanterligt och meningslöst. Vald teoretisk referensram är KASAM. LÄS MER

  3. 3. Logopeder och barn i interaktion : Samtalsanalys vid behandling av språkstörning

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Karin Hammarström; Stina Lindkvist; [2009]
    Nyckelord :children with language impairment; conversation analysis; feedback; repair strategies; social face work; barn med språkstörning; samtalsanalys; återkoppling; reparationer; ansiktshot;

    Sammanfattning : Speech intervention for children with language impairment aims to both strengthen specific language skills and to reinforce the ability to participate in interactional contexts. Children with language impairment often have problems in interaction; therefore the contributions of the conversational partner are of great importance. LÄS MER