Sökning: "Store design and shopping experience."

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Store design and shopping experience..

  1. 1. “The Effects of Sensory Marketing in Physical Second-Hand Stores” : A qualitative study of how applying sensory marketing in a physical second-hand store can influence consumers to choose more sustainable options while shopping for apparel.  

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Kajsa Carlsson; Carina Klingestam Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Second-hand; Sustainability; Sensory Marketing; Physical Stores; Purchase Decisions; Customer Experience; Fast Fashion;

    Sammanfattning : The emergence of online stores specializing in fast fashion apparel has presented a significant challenge to brick-and-mortar stores and has had detrimental consequences for the environment. Consequently, it is essential for physical stores to stay informed about emerging trends in physical store design. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande i digital design - En utvärdering av Slow Design som ramverk för design av digitala artefakter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Can Dücay Erbora; Adam Forssell Ducellis; [2023]
    Nyckelord :Slow Design; UX design; Design science; Grocery Shopping; Web shop; Slow Design; UX-design; Design science; Mathandel; Nätbutik;

    Sammanfattning : Arbetet utforskar hur väl det går att tillämpa Slow Design och dess principer (reveal, expand, reflect, engage, participate, evolve och ritual) inom utvecklingen av digitala artefakter. I kontrast till ett fokus på effektiva interaktioner, fokuserar Slow Design på att främja medvetna interaktioner genom att skapa tillfällen för reflektion. LÄS MER

  3. 3. AR Shopping List : Exploring the Design Space of Smart Glasses to Allow Real-time Recording with Multiple Input Formats

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuxuan Huang; [2022]
    Nyckelord :Shopping list; smart glasses; optical head-mounted displays; augmented reality; memory expansion.;

    Sammanfattning : It is widely considered that in-store shopping is a repetitive yet vital activity in human life. People are accustomed to making shopping lists on a piece of paper or on their mobile phones, or more commonly, memorizing the list in their minds. LÄS MER

  4. 4. IXD and Second-hand Shopping Experience : Interactions to better the user experience of second-hand stores to attract Fast-Fashion Consumers to Second-hand Shopping Experience

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Abdulrahman Al-Eryani; [2022]
    Nyckelord :Interactions; Sustainable Interaction Design; Disruptive UX; Second-hand clothing; User Experience;

    Sammanfattning : This project deals with the potential interaction design that can create ways for fast-fashion consumers toward using second-hand clothing. Through contextual inquiries, main insights were used to guide the prototyping. This led to creating Vintage Block, an app and in-store experience consisting of three different ideas. LÄS MER

  5. 5. Tillgängligt mode för alla? : Hur kvinnor upplever och hanterar storleksexkludering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Orvo; Fanny Sjöberg; Emelie Linnéa Koch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion practices; clothing size; size exclusion; consumption; fashion trade; Exkluderingspraktiker; klädstorlek; storleksexkludering; konsumtion; modehandel;

    Sammanfattning : Idag pågår en diskussion om huruvida en typ av konsumenter exkluderas i modeindustrin och möjligheterna kring att få en bredare inkludering av större storlekar och varierande kroppstyper i modebranschen. Tidigare studier som har utförts på kvinnor med större storlek visar att det finns stora svårigheter att kunna visa upp och vara sitt sanna jag när det normativa modet och samhället inte tillåter det. LÄS MER