Sökning: "Studie- och yrkesvägledares arbetsuppgifter"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledares arbetsuppgifter.
1. Självföråmgans påverkan på studie- och yrkesvägledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studieavbrott bland studenter blir vanligare, vissa väljer att arbeta medan andra inte klarar av skolan, hur det blir för dessa elever beror mycket på dem själva. Trots detta behöver de vägledning och resurser som är till hjälp. LÄS MER
2. Var arbetar studie- och yrkesvägledare? : Endast din fantasi sätter gränserna. En kvalitativ studie om studie-och yrkesvägledares karriärmöjligheter utanför skolväsendet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Även om studie- och yrkesvägledarutbildningen oftast förknippas med skolväsendet visar undersökningar att nästan varannan examinerad studie- och yrkesvägledare arbetar utanför skolväsendet. Syftet med detta arbete är att utforska utbildade studie- och yrkesvägledares karriärmöjligheter utanför skolväsendet. LÄS MER
3. Studie- och yrkesvägledares erfarenheter ett år efter coronapandemins start : En kvalitativ studie inom arbetsmarknad
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Rekordmånga blev arbetslösa våren 2020 över hela världen. Det berodde på att coronaviruset och covid-19-pandemin slog hårt ekonomiskt och ledde till ekonomisk lågkonjunktur och massiv arbetslöshet. Det är viktigt för alla människor att utforma sina egna liv. LÄS MER
4. Studie- och yrkesvägledning inom gymnasiesärskolan : En kvalitativ studie med fokus på uppdrag, kompetens och professionalisering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares arbete inom gymnasiesärskolan. Studiens frågeställningar behandlar arbetsuppgifter, kompetens och professionalisering. Studien utgår ifrån professionaliseringsteoretiska perspektiv samt använder sig av en teori som förklarar begreppet kompetens. LÄS MER
5. Hur är det att arbeta som studie- och yrkesvägledare i småstad och i storstad? : En kvalitativ studie om likheter och olikheter i yrkesutövandet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra studie- och yrkesvägledares sätt att arbeta i småstadsskolor respektive storstadsskolor. Studien genomfördes i tre högstadieskolor i Stockholm läns förort och respektive tre högstadieskolor och en F-9 skola i liten stad och by Dalarnas län. LÄS MER