Sökning: "Studie- och yrkesvägledning i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledning i skolan.
16. "Vi tar det på vägen till ICA" : en kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledningen kan göras tillgänglig för skolans alla elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det finns brister i skolans studie- och yrkesvägledning, bland annat när det gäller tillgänglighet och styrning, konstaterar en statlig utredning. I skolan måste undervisningen anpassas för att bli tillgänglig för alla elever, men görs detta med vägledningen? Funderingar uppstår kring hur kvalitén kan höjas och hur vägledningen kan tillgängliggöras. LÄS MER
17. Introduktionsprogram - en möjlighet till förändring? : Elevers upplevelser, erfarenheter och behov av studie- och yrkesvägledning inom individuellt alternativ
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Alla elever i grundskolan når inte behörighet att påbörja studier inom de nationella gymnasieprogrammen utan går vidare till introduktionsprogrammen. Obehöriga elever inom introduktionsprogrammen är den målgrupp som verkligen behöver studie- och yrkesvägledning eftersom de ofta har stora stödbehov. LÄS MER
18. Att arbeta och samarbeta med vägledning i mellanstadiet : - En kvalitativ studie ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ungdomar upplever att studie- och yrkesvägledningen i skolan kommer för sent. Med detta som grund uppstod studiens valda ämne vilket är studie- och yrkesvägledning i mellanstadiet. LÄS MER
19. Att välja rätt är inte alltid lätt : En studie om hur studie- och yrkesvägledare ser på gymnasieelevers valkompetens i relation till omval
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Alla elever ska ha möjlighet att utveckla sin valkompetens så de kan göra väl underbyggda studie- och yrkesval. Det finns olika påverkansfaktorer och framgångsfaktorer med arbete i både vid och snäv bemärkelse som exempelvis studiebesök och individuella samtal. LÄS MER
20. Den breda vägledningen - ett gemensamt ansvar : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete med den breda vägledningen inom grundskolor.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares upplevelser av arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar inom grundskolan. Forskningen identifierar vilka förutsättningar som behövs för att gemensamt bedriva den breda vägledningen men visar även på goda exempel där studie- och yrkesvägledare samverkar med andra professioner inom skolan. LÄS MER