Sökning: "Susanna Engdahl"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Susanna Engdahl.

  1. 1. Att läsa högt i svenskundervisningen: En översikt av arbetssätt och deras inverkan på elevers utveckling : En systematisk litteraturstudie om högläsning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Emilsson; Susanna Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; svenskämnesdidaktik; språkutveckling; läsförståelse; läskunnighet; läsflyt; läsnivå; läsarter; Reader’s Theatre; interaktiv högläsning; modellerande högläsning;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to delve into the pedagogical use of reading aloud and assess its impact on student learning. To fulfil this purpose, a systematic search process was conducted, carefully selecting specific search terms to identify pertinent articles to address and respond to the questions posed in the paper. LÄS MER

  2. 2. Barn i exekutiva svårigheter - förskola och skola : Betydelsen av olika yrkesgruppers kunskap och syn på barn i exekutiva svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Katarina Holm; Susanna Greveirus Engdahl; [2015]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; självstyrning; arbetsminne; impulshämning; diagnosens betydelse; faktorer för skolframgång;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien är en kvalitativ intervjuundersökning av tre olika yrkesprofessioners uppfattningar om hur kunskap och förståelse i mötet med barn i exekutiva svårigheter påverkar barns möjlighet att lyckas i sitt lärande. Vi har använt oss av en hermeneutisk ansats för att förstå och ta del av olika professioners kunskap, tankar samt att förstå betydelsen av dem. LÄS MER

  3. 3. Konsten att tänka först och handla därefter : En studie om att utveckla yngre tonåringars problemlösningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Madeleine Andersson; Susanna Engdahl- Friberg; [2010]
    Nyckelord :problemsolving; social competence; neuroscience; cognition; executiv function; empowerment; problemlösning; social kompetens; neurovetenskap; kognition; exekutiv förmåga; empowerment;

    Sammanfattning : This study is about how to develop younger teens problem solving ability and their social competence. The study carried through by using a qualitative method, two observations and ten interviews. The observations where preparatory for the structured interviews. LÄS MER