Sökning: "Reader’s Theatre"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Reader’s Theatre.

  1. 1. Att läsa högt i svenskundervisningen: En översikt av arbetssätt och deras inverkan på elevers utveckling : En systematisk litteraturstudie om högläsning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sofia Emilsson; Susanna Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; svenskämnesdidaktik; språkutveckling; läsförståelse; läskunnighet; läsflyt; läsnivå; läsarter; Reader’s Theatre; interaktiv högläsning; modellerande högläsning;

    Sammanfattning : The purpose of this literature review is to delve into the pedagogical use of reading aloud and assess its impact on student learning. To fulfil this purpose, a systematic search process was conducted, carefully selecting specific search terms to identify pertinent articles to address and respond to the questions posed in the paper. LÄS MER

  2. 2. Att läsa en affisch : En studie om intermedialitet och modelläsare i teateraffischer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Evelina Holm; [2022]
    Nyckelord :Teateraffischer; I väntan på Godot; Intermediaitet; Semiotik; Modelläsare;

    Sammanfattning : In this essay, seven posters from productions of the play "Waiting for Godot" are studied. The purpose is to identify elements in the play's plot that are found in the design of the posters and link them to each other. LÄS MER

  3. 3. Glosor i rampljuset : en studie av ordinlärning i engelska via läromedel och Readers Theatre

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Edström; Regina Näslund; [2018]
    Nyckelord :ord; ordinlärning; glosor; engelska; pedagogiskt drama; Readers Theatre; lästeater; läromedel;

    Sammanfattning : Andraspråksinlärning förutsätter att elever lär sig nya ord och därmed förutsätter ett välfungerande minne och undervisningsmetoder som utnyttjar hur minnet lagrar och återkallar ord. I svenska grundskoloranvänds ofta den traditionella metoden, där elever får bekanta sig med nya ord och fraser (det vill säga glosor) genom att ta del av olika läromedelsbaserade texter och inspelningar i samband med en gloslista som ska instuderas till ett kommande glosförhör. LÄS MER

  4. 4. MAGISKA RUM : om scenografins roll i scenkonstverk för barn och unga

    Master-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Köpsell; [2013]
    Nyckelord :scenography; stage design; set design; stage art; performing arts; theatre; children’s theatre; theatre semiotics; ung scen öst; Scenografi; dekor; scenkonst; teater; barnteater; teatersemiotik; ung scen öst;

    Sammanfattning : This thesis investigates the communicative role of scenography in the performing arts for children, with an aim to make the readers understand the ways in which a set design can be optimized so that a young audience can be able to interpret the play and its message. The art of scenography is complex and includes many elements. LÄS MER

  5. 5. Metafor - en metod att göra det privata personligt

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Molly Uddenberg; [2013]
    Nyckelord :Author; writing; metaphor; images; language; acting; role; autobiography; Lacan; Socrates; Knausgård; Mann; art; artist; artistic process; artistry; writing process; teaching; student; wiggh; strand; lindholm; levi; frankl; kertész; personal; experience; private; dramaturge; script writer; editor; producer; film; theatre; literature; the unconscious; Skrivarprocesser; författare; elever; skrivarkurs; metafor; självbiografi; privat; personligt; konstnär; dramaturg; manusförfattare; förintelsen; Karl Ove Knausgård; Primo Levi; Viktor Frankl; Imre Kertész; Marianne Strand; Maj-Britt Wiggh; Åsa Lindholm; rollen; bildspråket; det omedvetna; Sally Mann; fotografi; intuition; igenkänning; näsblod; Platon; Lacan; Sokrates;

    Sammanfattning : In this study I have met three authors in a dialogue seminar on their literary work. The discussion, starting from texts by Lacan and Socrates, revolved around the dichotomy of personal and private, and how to benefit from personal material in one’s literary work. LÄS MER