Sökning: "Susanne Dahl"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Susanne Dahl.

  1. 1. Matematikundervisning : Med ateljén som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Dahl; Susanne Gabrielsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; förskola; undervisning; ateljé;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vår studie handlar om matematik i förskolan, där vi har utgått från två frågeställningar. Den första handlar om vilka metoder som förskollärarna använder för att ge barnen en ökad kunskap för ett matematiskt lärande i ateljén. Den andra frågan handlar om vad förskollärarna har för syn på matematik i förskolan. LÄS MER

  2. 2. ”Att tända eller släcka barns stjärnögon” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring barns inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Susanne Dahl; Tova Johansson; [2021]
    Nyckelord :preschool teacher; children s influence; child perspective; power perspective ;

    Sammanfattning : The aim of this study is to adress how preschool teachers reason about children's opportunities and difficulties for influence in preschool and how preschool teachers describe that this is shown in the preschool pedagogical environment. The questions that this study is based on are, how preschool teachers reason about children's opportunities for influence in preschool, in what way preschool teachers describe that they work with children's influence in everyday life at preschool and what difficulties and obstacles preschool teachers experience when it comes to working with children's influence in preschool. LÄS MER

  3. 3. Matematik i den fria leken : I förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Marianne Andersson; Susanne Dahl; [2011]
    Nyckelord :Fria leken; kommunikation; matematiska begrepp och pedagogens roll.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på vilken matematik som uppstår i barnens fria lek på förskolans gård och under vilka förutsättningar detta sker. Våra frågeställningar är: hur utnyttjar pedagogerna leksituationerna för att lyfta matematiken och vilken matematik kommer till uttryck i samtalen? Den metod vi använt under vår undersökning är observationer. LÄS MER