Sökning: "Tälja"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Tälja.

  1. 1. ATT TÄLJA EN KLÄNNING ELLER SY EN DÖRR - en autoetnografisk undersökning av en slöjdprocess

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Kajsa Horner; [2017-06-28]
    Nyckelord :Recycling; creative; clothes;

    Sammanfattning : The goal to this study is to find a way to create clothes in a slojd - and craft context, and to connect it to history, present and the future. In cause of the negative impact the textile industry has on the environment it is hard not talk about create clothes with out this in consideration. LÄS MER

  2. 2. Att tälja leksaker i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sarah Hammar; [2008]
    Nyckelord :leksaker; hantverk; förebild; kreativitet; fantasi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att undersöka om det är möjligt att som pedagog tälja leksaker i en barngrupp medan barnen leker. Undersökningen har även inriktats mot om det egna förhållningssättet till själva utförandet av att tälja leksaker, kan ha inverkan på barnens lek. LÄS MER

  3. 3. Färskt trä i skolslöjden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Magnus Palo; [2005]
    Nyckelord :Kniv; tälja; slöjdföremål; helhetsupplevelse.;

    Sammanfattning : Under de år jag själv gick i grundskolan samt under de VFU-perioder som jag haft under min lärarutbildning har slöjd i färskt trä skett i väldigt liten omfattning. Med färskt trä menar jag trä som nyligen blivit tillkapat ute i skogen, trä som inte torkat. LÄS MER

  4. 4. Färgstarka varumärken - om färg som varumärke och konkurrensmedel i ett nationellt och europarättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Annette Cedergren; [2002]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Få saker spelar så stor roll i lanseringen av varor och tjänster som färger. Färger är snabba och effektiva signaler till konsumentens öga. Med färgers hjälp kan vi identifiera och orientera oss bland det vi erbjuds och har behov av i det stora marknadsutbudet. LÄS MER