Sökning: "Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK"

Visar resultat 21 - 25 av 130 uppsatser innehållade orden Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK.

  1. 21. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : - en kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Larsson; [2022]
    Nyckelord :Hjälpmedel; Kommunikation; Språkutveckling; Språksvårigheter; TAKK; förskola.;

    Sammanfattning : Abstract Communication is important for children’s verbal development. The speaking language is our main communication, but we also use our body language when talking to other people. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers upplevelser av och erfarenheterkring utagerande barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Björklund; Pauline Rüdeberg; [2022]
    Nyckelord :förhållningsätt; förskola; kategoriska perspektivet; pedagoger; relationella perspektivet; strategier; utagerande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en djupare kunskap om pedagogers upplevelser och erfarenheter av att i förskolans pedagogiska verksamhet arbeta med barn som anses ha ett utagerande beteende. Vidare syftar vår studie till att undersöka pedagogers definitioner av vad ett utagerande beteende inom förskolans kontext innebär. LÄS MER

  3. 23. Språkutvecklande metoder i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Friis Roslund; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande metoder; förskollärares upplevelser; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsresultat visar olika språkutvecklande metoder som en pedagog kan använda sig av i relation till förskolans utbildningsinnehåll. Musik, högläsning, fysisk aktivitet är exempel på sådana. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Guzmán; [2022]
    Nyckelord :First language; Language development; Multilingualism; Pre-school; Pre-school teachers; Flerspråkighet; Förskollärare; Förskola; Förstaspråk; Språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual.  This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER

  5. 25. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Håkansson; Mari Wimmerstedt; [2022]
    Nyckelord :tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk; yngrebarn; förskola; förskollärare; icke-verbalt språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, kan hjälpa barn att lägga grunden för ett verbalt språk, och verka som ett komplement för de barn som inte ännu har ett verbalt språk. Många barn tillbringar stora delar av sin tid på förskolan och det är viktigt att alla barn får rätt förutsättningar för att kunna utvecklas till kompetenta samhällsmedlemmar i framtiden. LÄS MER