Sökning: "Teknik för yngre barn : en litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Teknik för yngre barn : en litteraturstudie.

  1. 1. Engelskundervisning genom multimodalt material : Hur multimodalt material kan påverka elevers engelskinlärning samt lärares undervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Sjöö; Gustav Lind; [2020]
    Nyckelord :EFL; ESL; multimodalt material; grundskolan; årskurs 4-6; engelsk språkinlärning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser forskning kring olika multimodala material inom engelskundervisning med fokus på barn och ungdomar. Enligt studiens problemformulering, behövs metoder för att ge stöd till en komplicerad språkinlärningsprocess, bidra till elevers motivation samt skapa anpassning för elevers skilda behov vid inlärning i engelskämnet. LÄS MER

  2. 2. Rörelse inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur rörelse kan användas i matematikämnet i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :EmmaLinnea Björkman; Emma Hudd; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; movement break; classroom physical activity; classroom physical break; on-task behaviour; matematik; rörelsepaus; fysisk aktivitet; koncentrationsförmåga;

    Sammanfattning : I samhällsdebatten belyses ofta den fysiska aktivitetens påverkan på människors välmående och kognitiva utveckling. Enligt Folkhälsomyndigheten bör barn mellan 6 och 17 år vara fysiskt aktiva minst 60 minuter dagligen. Rörelsepauser har därför blivit ett allt vanligare inslag under lektionerna, framförallt för de yngre eleverna. LÄS MER

  3. 3. Konstruktionslek och genusskillnader inom teknikämnet. : - En systematisk litteraturstudie kring barns konstruerande samt vilka könsspecifika skillnader som finns inom teknikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Pernilla Johansen; Mio Wendahl; [2017]
    Nyckelord :technology education; technological knowledge; construction; building; solution; free play; design; playfull thinking; collaborative play; process; gender; early childhood; early childhood education; primary education; elementary education;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur barns konstruktionslek kan bli till ett givande undervisningstillfälle samt vilka könsspecifika skillnader som finns inom teknikämnet. Målgruppen för denna studie är barn i yngre åldrar, så som förskolan och lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Den byggda utemiljön för flerbostadshus : Fallstudie av Mimers områden Timmerkojan, Tujan och Cedern i Västerås

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Fredrik Brandt; [2016]
    Nyckelord :multifamily house; outdoor environment; courtyard; planning; apartment yard; public seating; samhällsbyggnad; flerbostadshus; bostadsgård; uteplats; Västerås;

    Sammanfattning : Den gemensamma utemiljön är viktig för de boende i flerbostadshus, framförallt för de som inte har egna privata uteplatser i bostaden. Utemiljön måste dock utformas så att den ger så många önskvärda funktioner som möjligt till den stora heterogena skaran boende som kommer att bo här under husets livstid. LÄS MER

  5. 5. Att konstruera en utforskandemiljö : -för matematik och teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katrin Andersson; Maria Qvarnström; [2015]
    Nyckelord :Utforskandemiljö; Matematik; Teknik; Yngre barn.;

    Sammanfattning : Det här är en rapport där konstruktionen av en Utforskandemiljö för matematik och teknik beskrivs. Vi har utformat en Utforskandemiljö med varierande material för ett kollaborativt utforskande inom ämnesområdena matematik och teknik, samt ett kompletterande multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska ha en introducerande och inspirerande verkan. LÄS MER