Sökning: "Textanalys bok"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden Textanalys bok.

  1. 16. Hur kan lärare arbeta med sorg i klassrummet?  -en analys av Moni Nilssons bok Så mycket kärlek kan inte dö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ottilia Hjellström; [2021]
    Nyckelord :Barn; Sorg; Barnlitteratur; Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen bygger på en kvalitativ textanalys av Moni Nilssons bok Så mycket kärlek kan inte dö. Syftet är att analysera hur sorg porträtteras i boken. Men även att diskutera hur man som lärare kan använda skönlitteratur i undervisningen för att främja sorgebearbetning. LÄS MER

  2. 17. Skrämsel eller tröst?: Georg Buschs tolkning av 1572 års nya stjärna förmedlad till en svensk publik i konfessionaliseringens tidevarv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Siri Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Konfessionalisering; konfessionskultur; cirkulation; Georg Busch; astrologi; luthersk kultur; prognoslitteratur; uppbyggelselitteratur; apokalyps; History and Archaeology;

    Sammanfattning : I november 1572 syntes en ny stjärna på himlen vilket både spred rädsla och väckte intresse. En av de som undersökte fenomenet närmare var den tyska konstnären Georg Busch, som författade en bok där stjärnan tolkades som ett starkt budskap från Gud om vilka katastrofer och straff som väntade den syndande mänskligheten. LÄS MER

  3. 18. Perspektiv på personalens ansvar – ”Vi attribuerar beteendet till dig” : En studie kring hur LSS-personalens perspektiv framställs inom litteratur om lågaffektivt bemötande som arbetsmetod

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Marthina Forslek; [2021]
    Nyckelord :Emotionsteorin; LSS; Lågaffektivt bemötande; Mentaliseringsteorin; Personal; Personalperspektiv; Utmanande beteende;

    Sammanfattning : På senare år har lågaffektivt bemötande introducerats i Sverige där den har tagits emot väl för olika målgrupper, men det saknas fortfarande dokumentation och utvärdering för metoden. Denna studie lägger fokus på LSS-personalen och de krav som framställs på dem utifrån litteraturen kring användandet av lågaffektivt bemötande som arbetsmetod. LÄS MER

  4. 19. Jaha, såhär går det framåt! –En studie kring vad ABC-klubbens läseböckers A-nivå har för progression

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ramon Suriya; [2020]
    Nyckelord :ABC-klubben; progression; utveckling; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet i den här studien är att undersöka vad ABC-klubben läseböcker på A-nivå (från årkurs 1 till 3) har för progression. För att uppfylla syftet har studien använt sig av både kvantitativa och kvalitativa metoder. LÄS MER

  5. 20. Heterosexualitet, ett osynligt lärandemål? : En kvalitativ läromedelsanalys av biologiböckers sex- och samlevnadsavsnitt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jansson; Lina Johansson; [2020]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; biologiläromedel; kvalitativ textanalys; heteronorm; kön;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur kön, sexualitet och sex beskrivs i biologiläromedel för mellanstadiet. För att undersöka studiens frågeställningar ‘Hur beskrivs kön i textböckerna?’, ‘Hur beskrivs sexualitet i textböckerna?’ och ‘Hur beskrivs sex i textböckerna?’ genomfördes en kvalitativ textanalys med ett queerteoretiskt perspektiv. LÄS MER