Sökning: "Textanalys bok"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade orden Textanalys bok.

  1. 21. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER

  2. 22. Ingen vill hamna snett - EN TEXTANALYS AV TVÅNGSVÅRDADE UNGDOMARS LIVSERFARENHETER

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Frida Johansson; [2020]
    Nyckelord :statens institutionsstyrelse; stigma; anknytningsteori; särskilda ungdomshem; totala institutioner;

    Sammanfattning : Varje år kommer ungefär 1100 ungdomar till Statens institutionsstyrelse när de frivilliga insatserna för vård och behandling inte ansetts varit tillräckliga. En placering på en låst enhet inom SiS förutsätter ett beslut om vård enligt LVU §§3 eller 6 och/eller har dömts till LSU. LÄS MER

  3. 23. Hållbar utveckling i två barnböcker -En tematisk barnlitteraturanalys av Frallan räddar världen och Den smutsiga kuppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lindhe; [2020]
    Nyckelord :Litteraturanalys; textanalys; bildanalys; barnlitteratur; hållbar utveckling; miljö; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras hur temat hållbar utveckling gestaltas i två nutida barnböcker; Frallan räddar världen av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge (2018) samt Den smutsiga kuppen av Maria Frensborg och Ingrid Flygare (2013). Uppsatsen berör barnlitteratur som en del av svenskundervisningen i skolans årskurs f-3 och hur värdegrundsarbete kan integreras. LÄS MER

  4. 24. Starka flickor och snälla pojkar eller hur var det nu igen? : En studie av könsnormer i 6 moderna svenska barnromaner som används i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Ögren; Lii Ahlin; [2019]
    Nyckelord :kön; genus; normer; högläsningsböcker; textanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur de olika könen framställs i litterära böcker som är vanliga som högläsningsbok i de lägre årskurserna. Studien utgår ifrån följande frågeställningar: Hur ser förekomsten av kvinnliga och manliga karaktärer samt karaktärer med ej specificerat kön, ut i böckerna? Hur framställs könsnormer i text och bild i de olika böckerna? Finns det inslag av brott mot könsnormer i böckerna och hur framställs isåfall karaktärerna som bryter mot könsnormerna? Studien genomfördes genom analys av sex barnböcker utifrån genus. LÄS MER

  5. 25. Vi på Saltkråkan ur ett genusperspektiv : -En karaktärsanalys av könsroller i Astrid Lindgrens Vi på Saltkråkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Englöv; [2019]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Vi på Saltkråkan; genus; manliga och kvinnliga egenskaper; könsmönster;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar Astrid Lindgrens roman Vi på Saltkråkan (1964), det enda av Lindgrens alla verk som till en början skrevs som manus till TV-serien innan den publicerades som bok. Syftet med denna uppsats är att analysera Lindgrens verk utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER