Sökning: "Thomas Blom"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Thomas Blom.

  1. 1. Arbetare och tjänstepersoner, förenen eder? : En kvalitativ kritisk diskursanalys om självframställningen och självförståelsen i två fackliga medlemstidningar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Thomas Blom; Maria Löfgren Rollof; [2022]
    Nyckelord :Trade unions; discourse analysis; self-representation; self-understanding; social identity; Fackliga organisationer; diskursanalys; självframställning; självförståelse; social identitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studier visar på att den fackliga organisationsgraden som är central för maktbalansen i den svenska partsmodellen har minskat under 2000-talet men att det samtidigt finns skillnader mellan fackförbunden. Tidigare forskning visar på ett samband mellan individualiseringen i samhället och förändringar i den procentuella andelen som är anslutna till fackförbunden. LÄS MER

  2. 2. Dåtiden i nutiden för framtiden : En studie om Söderköping stads kulturarvsturism och kulturarv som resurs.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Charlotte Jörgenson; [2015]
    Nyckelord :Söderköping; kulturarv; turism; kulturarvsturism; kulturturism; globalisering;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att analysera dels vad som lyfts fram av Söderköpings kommun som kulturarv i småstaden Söderköping, dels hur Söderköpings kommun förhåller sig till kulturarvet. Ett ytterligare syfte är att analysera Söderköpings aktuella kulturarvsprogram för perioden 2014-2016 samt göra intervjuer med betydelsefulla personer som arbetar inom området. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesidentitetens betydelse för relationen mellan leverantör och butik

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Thomas Blom; [2009]
    Nyckelord :Brand Identity;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi ständigt står inför nya bemötanden, där kläder bland annat används för att för att uttrycka intressen, åsikter och attityder till människor i vår omgivning. För att uttrycka sin livsstil lägger konsumenter större vikt vid sådant som tilltalar deras känslor vid köpbeslut, vilket medfört att varumärkesinnehavare anspelar på olika känslor för att differentiera sig mot andra märken. LÄS MER