Sökning: "Till Mattsson"
Visar resultat 1 - 5 av 676 uppsatser innehållade orden Till Mattsson.
1. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER
2. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER
3. Idrottslärares förståelse för hälsa : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar hälsa
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about physical education teachers' understanding of health and how the view of health can be related to theories about health. The theories used in the study are the salutogenic and pathogenic perspective and KASAM. Four physical education teachers participated in a qualitative interview study. LÄS MER
4. ”Vi behöver släcka bränder” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogiska resursers påverkan för en likvärdig förskola för alla barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gällande hur behovet av specialpedagogiska resurser möts upp i verksamheten. Studien syftar även till att synliggöra och analysera hur förskolans tillgång till specialpedagogiska resurser påverkar likvärdigheten samt vilka konsekvenser uteblivna resurser kan resultera i. LÄS MER
5. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER