Sökning: "Top-down bottom-up pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Top-down bottom-up pedagogik.

  1. 1. Centrala beslut möter lokala praktiker : En kvalitativ studie av skolledares erfarenheter av att implementera digitalisering i grundskolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Knöös; [2021]
    Nyckelord :Implementering; digitalisering i skola; rektor; skolutveckling; organisation;

    Sammanfattning : Politiska beslut om reformer i skolan fattas av politiker och verkställs sedan av tjänstemän. Möjligen kan detta uppfattas som en tydlig och enkel process men mycket kan hända som gör att resultatet blir annat än det som avsetts. Skolor och pedagoger har i uppgift att i offentlig verksamhet realisera skolpolitiska beslut. LÄS MER

  2. 2. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. "En liten del i ett stort sammanhang" : – En kvalitativ studie om implementering av metoden Multisystemisk terapi inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Marie Björkstrand; [2016]
    Nyckelord :Implementeringsprocess; bottom-up; top-down; kunna; vilja; förstå; MST; Quality implementation Framework;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa personals erfarenheter och upplevelser av implementeringen av den evidensbaserade metoden Multisystemisk Terapi (MST) inom Socialtjänstens öppenvård. Vetenskapstraditionen utgår från den tolkande hermeneutiken med inspiration av ett fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Dimensions of Self-Motivated Teacher Collaboration

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Julie Hammarwall; [2013]
    Nyckelord :peer observation; informal collaboration; teaching collaboration professional development;

    Sammanfattning : This qualitative study explores six English teachers’ perceptions regarding teaching collaboration. In open-ended interviews, the teachers responded to questions regarding the extent to which they were able to engage in meaningful collaboration. LÄS MER

  5. 5. Bedömning. En intervjustudie av sex lärares tankar om bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Heléne Andersson; Sofia Ljungström; [2009-02-26]
    Nyckelord :Bedömning; företagsamt lärande; omdömen; likvärdig bedömning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka några lärares förhållningssätt till bedömning, skrivna omdömen, dokumentation av elevernas kunskap och om företagsamt lärande. Undersökningen utgår ifrån följande frågeställningar: - Hur ser dokumentationen ut (omdömen, IUP)? - Hur ser lärarna på bedömning? - Ser lärarna att arbetet med bedömning kommer att förändras efter fortbildningen? Vi vill också undersöka vilka intentioner Barn och utbildningsnämnden (Bun) hade med fortbildningen för lärare under hösten 2008. LÄS MER