Sökning: "varumärke ideell"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden varumärke ideell.

  1. 1. Balansen mellan ideell och kommersiell verksamhet : En studie i hur svenska elitidrottsföreningar hanterar kommersiella och ideella aspekter för att nå framgång i sina verksamheter.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nils Strand; Klas Rautila; [2022]
    Nyckelord :Non-profit; commercial; commitment; transparency; balance; Ideell; kommersiell; engagemang; transparens; balans;

    Sammanfattning : Den traditionella svenska idrottsmodellen lutar sig tungt åt det ideella engagemanget. Särskilt inom barn och ungdomsidrott, där det vanligen är föräldrar och eldsjälar ser till att idrottsföreningen håller sig flytande. LÄS MER

  2. 2. I Heby pendlar vi hem till hästen : hästprofilering i landsbygdskommuner

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Klas Karin Larsson; [2016]
    Nyckelord :hästprofilering; livsstilssatsning; kvalitativ innehållsanalys; Heby kommun; kommunal marknadsföring; kommunalt varumärke;

    Sammanfattning : I Sverige har många landsbygdskommuner tampats med en minskande befolkning. Detta har inneburit att de i allt större utsträckning börjat leta efter nya sätt att profilera sig för att locka nya invånare och få befintliga att stanna kvar. Allt mer centralt har blivit att visa den livsstil man kan uppnå på landsbygden. LÄS MER

  3. 3. Den ideella identiteten : En kvalitativ studie över den ideella organisationen Erikshjälpens varumärkesidentitet och varumärkesimage

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Isabelle Karlsson; Emelie Okfors; [2016]
    Nyckelord :Erikshjälpen; varumärke; varumärkesidentitet; varumärkesimage; varumärkesprisma; varumärkespersonlighet; ideell organisation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att varumärkesbyggande är viktigt hos kommersiella organisationer för att sticka ut framför konkurrenter, det finns dock begränsad forskning om varumärkesbyggande i ideella organisationer i Sverige. Det är viktigt att varumärkesidentiteten; hur företaget vill bli uppfattade, överensstämmer med varumärkesimagen; konsumentens uppfattning, då det skapar konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 4. Att sälja in den ideella idrottsföreningen internt : En studie om den interna marknadsföringen hos Stockholms friidrottsföreningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Oscar Appelbom; Frida Lindström; [2015]
    Nyckelord :Non-profit organization; organizational culture; consumer surplus; intra-organizational communication; branding; Ideell förening; organisationskultur; intern kommunikation; konsumentmervärde; varumärke;

    Sammanfattning : The people of Sweden have a long history of being engaged in sport organizations. Recently though, a decline of participation in sport organizations has been detected. The Swedish society has evolved immensely lately and with it new marketing techniques, new communication tools and new values have seen the light of day. LÄS MER

  5. 5. Hur ideella idrottsföreningar närmar sig företagsliknande styrformer : En kvalitativ studie gällande racketsportföreningar i Örebro län

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Niklas Sandberg; Marie Persson; [2012]
    Nyckelord :Voluntary sport clubs; business-like organization; voluntary efforts; Ideell idrottsförening; företagsliknande styrformer; företagisering; ideella insatser;

    Sammanfattning : De ideella idrottsföreningarna har en viktig position i vårt samhälle eftersom de bidrar med positiv utveckling för såväl samhälle som individ. Generellt finns en tydlig bild av hur Sveriges föreningsengagemang minskar och idrottsföreningarna har svårt att rekrytera ny ideell kraft. LÄS MER