Sökning: "Undervisningsbegrepp"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Undervisningsbegrepp.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang om undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Sörensen Svensson; Beatrice Ruth; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; förskola; kvalitativ studie; Undervisningsbegrepp; yrkesroller; läroplanen; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur yrkesrollerna i förskolan resonerar om begreppet undervisning och hur man arbetar med detta begrepp i verksamheten. Med hjälp av våra frågeställningar vill vi ta reda på hur yrkesrollerna tolkar undervisningsbegreppet och hur de tolkar begreppet utifrån sitt uppdrag i läroplanen. LÄS MER

  2. 2. ”Äntligen blir vårt arbete mer betydelsefullt och förskolan kan bli accepterad som en skolform” Förskollärares tolkning av undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Titti Nilsson; Emma Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :didaktik; fenomenografi; förskollärare; förutsättningar; krav; lek; lärande; status; undervisning; undervisningsbegreppet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet undervisning. Vi vill belysa hur begreppet undervisning tolkas av förskollärare i verksamheten och om begreppet har fått en annan innebörd efter implementering av den nya läroplanen 2018 infördes. LÄS MER

  3. 3. Att möta flerspråkighet i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Jönsson; Jonathan Ringström; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; flerspråkig undervisning; förskola; förskollärare; modersmål; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle där det talas många olika språk och trots den språkliga mångfalden sker enligt (Cummins, 2017) undervisningen på svenska. Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare arbetar med flerspråkighet utifrån läroplanens undervisningsbegrepp. LÄS MER