Sökning: "Utvecklingssamtal i förskolan"
Visar resultat 31 - 35 av 75 uppsatser innehållade orden Utvecklingssamtal i förskolan.
31. Utvecklingssamtalet : Ett forum för föräldrar att utöva inflytande på förskolan
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur föräldrar till barn i förskolan beskriver föräldrainflytande genom utvecklingssamtalet. Studien utgår från följande frågeställningar: Vad berättar föräldrar att de förväntar sig av utvecklingssamtalet? Vad beskriver föräldrarna att de vill ha inflytande över i förskolan? På vilket sätt beskriver föräldrarna att deras inflytande ser ut? Vi har använt oss av kvalitativ metod och konstruerat data genom fokusgruppssamtal. LÄS MER
32. Utvecklingssamtal i förskolan. : En kvalitativ studie om några pedagogers konstruktioner av utvecklingssamtal i förskolan-
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap och en diskussion om hur några pedagoger beskriver konstruktionen av utvecklingssamtal på förskolan samt hur pedagogerna beskriver det innehåll som de anser bör finnas med vid ett utvecklingssamtal. Studien har genomförts med utgångspunkt från ett konstruktionistiskt perspektiv med hjälp av en mindre enkätundersökning samt en fördjupad intervjustudie där svaren sedan har bearbetats kvalitativt. LÄS MER
33. Utvecklingssamtalets betydelse för samverkan i förskolan : Ur ett föräldrar – och förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur föräldrar och förskollärare ser på utvecklingssamtalen i förskolan. Vad förväntar sig föräldrar och förskollärare av utvecklingssamtal och sker det en samverkan? Metoden som användes var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem förskollärare och fem föräldrar från samma kommun men från olika orter. LÄS MER
34. Autism : en studie om hur barn med autism lever i förskolans verksamhet utifrån pedagogernas perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Examensarbetet behandlar autism och vad pedagoger har för erfarenheter av att arbeta med detta i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i utvalda förskolor arbetar med diagnosen autism och hur det fungerar i förskolan. LÄS MER
35. Socialt utsatta barn i förskolan : En intervjustudie om socialt utsatta barn och samverkan mellan förskola och socialtjänst.
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syfte: Hur ser samarbetet ut mellan förskola och socialtjänst? Hur arbetar förskolan med socialt utsatta barn? Hur uppfattar förskolan sin anmälningsskyldighet? Metod: Detta är en kvalitativ intervjustudie av hur förskolelärare arbetar med socialt utsatta barn. Under arbetets gång har förskola, socialsekreterare samt förskolechef deltagit i intervjuer för att få svar på dessa frågor. LÄS MER