Sökning: "Utvecklingssamtal i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 75 uppsatser innehållade orden Utvecklingssamtal i förskolan.

  1. 31. Utvecklingssamtalet : Ett forum för föräldrar att utöva inflytande på förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eva-Marie Svensson; Marie Grandin Edoff; Cecilia Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal Fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur föräldrar till barn i förskolan beskriver föräldrainflytande genom utvecklingssamtalet.   Studien utgår från följande frågeställningar: Vad berättar föräldrar att de förväntar sig av utvecklingssamtalet? Vad beskriver föräldrarna att de vill ha inflytande över i förskolan? På vilket sätt beskriver föräldrarna att deras inflytande ser ut?   Vi har använt oss av kvalitativ metod och konstruerat data genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  2. 32. Utvecklingssamtal i förskolan. : En kvalitativ studie om några pedagogers konstruktioner av utvecklingssamtal i förskolan-

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annika Ekdahl; [2014]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utvecklingssamtal; formella samtal; samtalsunderlag; pedagogisk dokumentation; relationen med föräldrarna.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap och en diskussion om hur några pedagoger beskriver konstruktionen av utvecklingssamtal på förskolan samt hur pedagogerna beskriver det innehåll som de anser bör finnas med vid ett utvecklingssamtal.   Studien har genomförts med utgångspunkt från ett konstruktionistiskt perspektiv med hjälp av en mindre enkätundersökning samt en fördjupad intervjustudie där svaren sedan har bearbetats kvalitativt. LÄS MER

  3. 33. Utvecklingssamtalets betydelse för samverkan i förskolan : Ur ett föräldrar – och förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Madeleine Persson; Josefine Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; delaktighet; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur föräldrar och förskollärare ser på utvecklingssamtalen i förskolan. Vad förväntar sig föräldrar och förskollärare av utvecklingssamtal och sker det en samverkan? Metoden som användes var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem förskollärare och fem föräldrar från samma kommun men från olika orter. LÄS MER

  4. 34. Autism : en studie om hur barn med autism lever i förskolans verksamhet utifrån pedagogernas perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sanna Gustafsson; Rebecca Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :Förskola; autism; barn i behov av särskilt stöd; en skola för alla; inkludering; exkludering; inskolning och utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Examensarbetet behandlar autism och vad pedagoger har för erfarenheter av att arbeta med detta i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i utvalda förskolor arbetar med diagnosen autism och hur det fungerar i förskolan. LÄS MER

  5. 35. Socialt utsatta barn i förskolan : En intervjustudie om socialt utsatta barn och samverkan mellan förskola och socialtjänst.

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Frida Helgesson; Martina Isaksson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; socialt utsatta barn; dysfunktionell familj; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Syfte: Hur ser samarbetet ut mellan förskola och socialtjänst? Hur arbetar förskolan med socialt utsatta barn? Hur uppfattar förskolan sin anmälningsskyldighet? Metod: Detta är en kvalitativ intervjustudie av hur förskolelärare arbetar med socialt utsatta barn. Under arbetets gång har förskola, socialsekreterare samt förskolechef deltagit i intervjuer för att få svar på dessa frågor. LÄS MER