Sökning: "Vägledningsprocess"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Vägledningsprocess.
1. Den digitaliserade vägledningen : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares arbete med digital vägledning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om hur studie- och yrkesvägledare vägleder digitalt. För att besvara syftet har sju studie- och yrkesvägledare tillfrågats om hur de vägleder digitalt, vilka möjligheter och utmaningar de ser med att vägleda digitalt och även vilka utvecklingsbehov som finns för att förbättra digital vägledning. LÄS MER
2. Studie- och yrkesvägledares interaktion med nyanlända : I vägledningsprocessen på gymnasiet och vuxenutbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie berör studie- och yrkesvägledarnas vägledningsprocess med de individer som söker vägledning men även är nyanlända. I takt med samhällets globalisering har värdet av studie- och yrkesvägledning påtalats då vägledningssamtal har blivit en viktig metod som lyfts i styrdokument för studie- och yrkesvägledning. LÄS MER
3. Samordning centralt vid skolövergång för ungdomar med autism : “Man har en vägledningsprocess med eleven och man har en vägledningsprocess med vårdnadshavare”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur studie- och yrkesvägledare i Stockholmsområdet upplever hur processen och övergången för elever med autism som gör sitt gymnasieval går till. Vidare också om denna process leder till övervägda gymnasieval. LÄS MER
4. Vägledning- skolans ansvar, ingens ansvar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Guidance counselling is the entire school’s responsibility, a review conducted by the school inspection however showed that many schools’ lack resource and clear guidelines in this field. The review also showed that many teachers are unaware that they too are responsible for guidance counselling and lack knowledge on how to put guidance counselling in their curriculum. LÄS MER
5. Är min kultur ett redskap?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under utbildningsprogrammets gång uppmärksammade vi att kulturens betydelse, mer eller mindre blir oundviklig i vägledningssamtal med andraspråkstalare. Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma studie- och yrkesvägledare (SYV) på Vägledningscentrum (VLC) definierar begreppen; mångkulturell vägledning, kulturell kompetens samt hur syv kommunicerar med andraspråkstalande och vilken betydelse kultur och bristande språkfärdighet har för den individuella vägledningen. LÄS MER