Sökning: "VAD PÅVERKAR VÅRT SPRÅK MEST"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden VAD PÅVERKAR VÅRT SPRÅK MEST.

  1. 1. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers förhållningssätt till barns lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lina Johansson; Emma Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Lärprocesser; pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inspirationen till vårt valda ämne fann vi genom våra personliga erfarenheter från våra studier vid högskolan och från de VFU (verksamhetsförlagd utbildning) -tillfällen vi haft, då vi båda upplevt hur skilda pedagogiska förhållningssätt påverkar barns lärande. Genom teoretiska utgångspunkter som Vygotskijs sociokulturella syn på barns lärande och Reggio Emilia filosofins tankar om det kompetenta barnet har vi jämfört hur pedagogiska förhållningssätt kan påverka barns lärprocesser. LÄS MER

  3. 3. Pojkar är yviga medan flickorna har mer finess : En studie om språkstimulering ur ett genusperspektiv vid samlingar med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marie Magnusson; Johanna Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Genus; pojkar; flickor; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med studien har varit att undersöka pedagogernas föreställningar om språk och språkstimulering samt studera hur de stimulerar barns språk under samlingstillfällen i förskolan. Studien tar sin utgångspunkt i ett genusperspektiv. LÄS MER