Sökning: "Varumärken goodwill"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Varumärken goodwill.

  1. 6. Varumärkesvärdering vid förvärv : Revisorns syn på identifieringen av immateriella tillgångar från goodwill

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Catrin Fellman; Josefine Eckman; [2014]
    Nyckelord :Goodwill; revisor; immateriella tillgångar; varumärkesvärdering; principal-agentteori; redovisningsstandarder;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det skett en ökning i antalet företagsförvärv och i samband meddetta riktas fokus ofta på goodwillhanteringen och identifieringen av immateriella tillgångar.Det är ett intressant och aktuellt ämne och därför ämnar uppsatsen undersöka hur revisorerupplever företags inställning till redovisning av goodwill och varumärken. LÄS MER

  2. 7. Innovationsförmågans påverkan på goodwill

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lina Absi; Matilda Leino; [2014]
    Nyckelord :Goodwill; Innovation; Forskning och utveckling; Patent;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmågan i svenska börsnoterade företag. Inledning: Goodwill är en immateriell tillgång och uppstår i samband med företagsförvärv. LÄS MER

  3. 8. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Portas; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER

  4. 9. Brandsnyltning - Branding med bitter eftersmak

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Jacob Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Branding; Marknadsföringslagen; renommésnyltning; varumärken; brandsnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding definieras i denna uppsats som alla marknadsföringsaktiviteter ett varumärke använder för att synas, stärka, definiera och särskilja sig samt den goodwill som erhålls av dessa marknadsföringsåtgärder. Detta innefattar således reklam, events, utskick, sponsring etcetera. LÄS MER

  5. 10. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER