Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  2. 2. Goodwillskydd - Ja, finns det ett sådant? - En kritisk granskning av skyddet och bevarandet av ett varumärkes goodwill.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rebecka Lundgren; [2019]
    Nyckelord :immaterialrätt; goodwill; varumärkesrätt; marknadsrätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Goodwill as a phenomenon may seem generally known, but when one delves deep into the definition of the concept, there are many question marks. - What is goodwill? - How are goodwill protected for brands? - Are there any legal rights that ensure that you own "your" goodwill, and in particular, how far does these rights extend? In the society today, in Sweden and around the EU, there seems to be a hole in the legislation. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesvärdering -En fallstudie om hur företag praktiskt värderas varumärken vid förvärv och nedskrivning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ann-Kristin Lindgren; Anna Törnroos; [2017-01-17]
    Nyckelord :Varumärken; IAS 36; IAS 38; Impairment; Intangible assets; Fair value accounting; Goodwill; Earnings Management;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Sedan införandet av IFRS år 2005 ska företag årligen genomföra nedskrivningsprövningar av varumärken med obestämbar nyttjandeperiod istället för att som tidigare, göra årliga linjära avskrivningar. Dessa nedskrivningsprövningar kräver att företagen gör en mängd subjektiva antaganden inom ramen för IAS 36 vilket i slutänden påverkar huruvida nedskrivning ska ske eller ej. LÄS MER

  4. 4. Brott utom tjänsten – Arbetsgivarens rätt till att ensidigt avsluta anställningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jonas Eidevall; [2015]
    Nyckelord :arbetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Många arbetstagare är idag personliga varumärken som påverkar deras arbetsgivares goodwill i positivt eller negativ riktning. På samma vis stärker företagets goodwill arbetstagarens varumärke. Ett företags anseende utåt kan därför skadas av sina arbetstagares brottsliga gärningar. LÄS MER

  5. 5. Identitetsskydd för näringsverksamhet - Närmare om några rättsliga möjligheter för näringsidkare att skydda sig mot konkurrenter som åker snålskjuts

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Caroline Andersson; [2015]
    Nyckelord :civilrätt; immaterialrätt; konkurrensrätt; rättsvetenskap; skadeståndsrätt; konceptskydd; koncept; företagshemligheter; renommésnyltning; brand; branding; identitet; varumärke; varumärkesbyggande; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding is the term used to denote the work being done to build strong brands. Branding has increasingly come to focus on building an identity and a brand image around businesses to create competitive advantages. LÄS MER