Sökning: "Vocational Training"

Visar resultat 21 - 25 av 124 uppsatser innehållade orden Vocational Training.

  1. 21. Subventionerad anställning som åtgärd mot långtidsarbetslöshet : Nystartsjobbens effekt på långtidsarbetslöshetsnivån i Sveriges kommuner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Sundell Kastberg; [2021]
    Nyckelord :Fixed effect estimation; Arbetsmarknadsekonomi; Arbetslöshet; Långtidsarbetslöshet; Arbetsmarknadspolitiska åtgärder; Subventionerad anställning; Paneldataanalys;

    Sammanfattning : Långtidsarbetslöshet har i Sverige sedan mitten av 1990-talet varit en återkommande och omdebatterad politisk fråga. För att arbeta med problemet har det sedan dess fokuserats på en aktiv arbetsmarknadspolitik innehållandes åtgärder som arbetsmarknadspolitiska program, utbildningar samt subventionerade anställningar. LÄS MER

  2. 22. Quests for knowledge and social mobility : Vocational and on-the-job-training as navigational tactics in the urban labour market of Sierra Leone

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Bim Kilje; [2021]
    Nyckelord :On-The-Job training; OTJ; apprenticeship; Technical and Vocational Education and Training; TVET; Sierra Leone; urban; labour market; tailoring; trading; practice theory; social mobility; moral education; youth; unemployment; livelihood; informal sector;

    Sammanfattning : This ethnographic study investigates the experiences of those learning tailoring and trading in Freetown, Sierra Leone via apprenticeships, other on-the-job training or Technical and Vocational Education and Training programs (TVET). I examine these forms of occupational training by investigating the practices underway, how knowledge transmission occurs, as well as why learners engage with and what they get out of these activities. LÄS MER

  3. 23. Musik i kubik : En kvantitativ enkät studie om var gymnasieelever som spelar ett symfoniorkester instrument skaffat sig sin musikaliska utbildning, innan de väljer estetiska programmet och läser kursen Instrument eller sång på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Wirung Marika; [2021]
    Nyckelord :voluntary music education; curriculum theory; individual music lessons;

    Sammanfattning : This essay examines where students gain their knowledge of exercising a musical instrument before they choose aesthetic focus of music in high school, on an instrument used in today’s symphony orchestras. In elementary school curriculum there is no room for students to learn to play an orchestra instrument, you have to obtain your music lessons outside compulsory school. LÄS MER

  4. 24. Hur påverkas lärprocesser när två skolformer samverkar? : En studie av en yrkesutbildning som bedrivs i samverkan mellan högskola och folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Lagerlöf; [2021]
    Nyckelord :Adult Education; Educational Practices; Higher Education; High school; Learning Experience; Pastoral training; Practical education for leaders and pastors; Professional Identity; Role of Education; Sociocultural perspective; Swedish Folk High School; University College in Sweden;

    Sammanfattning : Education is an important part of the development of, and democratic processes in, any society. This study aims to explore the experiences of studying in a program combining two types of schools in Swedish, University College and Folk High School. LÄS MER

  5. 25. Danslärares praktik och mental träning som del av en holistisk dansundervisning : Mentala träningsprocesser och dess plats i dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanna Caldegren Berggren; [2021]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; dance teacher; mindfulness; mental training; vocational education.; Dans; dansundervisning; danslärare; mindfulness; mental träning; yrkesutbildning.  ;

    Sammanfattning : Fokus för studien är danslärares förståelse och bruk av mentala träningsprocesser i dans­undervisningen. Syftet med studien är att beskriva hur danslärare, vid gymnasieprogram och yrkesprogram för dans i dag, arbetar med metoder som indikerar mental träning. LÄS MER