Sökning: "Yvonne Hirdman barn"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Yvonne Hirdman barn.

  1. 1. Den normkritiska läraren

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linnéa Linderoth; Jonathan Malm; Vanda Lendahl; [2023-10-23]
    Nyckelord :Genus; Normer; Kön; Heteronormativitet; Performativt genus; Genusordningen; Normkritik;

    Sammanfattning : Forskning inom området för kön och genus på fritidshemmet saknas i hög utsträckning, detta trots att ämnet är oerhört aktuellt i samhället i övrigt. I den reviderade Läroplan som börjar gälla 1 juli 2022 lyfts betydelsen av skola och fritidshems arbete mot könsstereotyper, könsnormer, makt och sexualitet ytterligare. LÄS MER

  2. 2. Genusnormernas framställningar i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärarnas perspektiv på genus i utomhusmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Jönsson; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Genusnormer; Förskollärarnas förhållningssätt; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver deras förhållningssätt i utomhusmiljön kopplat till genusnormer, inklusive hur de beskriver att genus konstrueras i förskolans utomhusmiljö. Studien är kvalitativ och använder sig av metoderna observation och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhetsarbete i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Donja Khodr; Malin Kempe; [2022]
    Nyckelord :Genus; genussystem; genuskontrakt; jämställdhet; kollegialt arbete; kompensatorisk pedagogik; professionsperspektiv; lärare; skolledning; strategier;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en central del i demokratin, och brist på jämställdhet har en påverkan på samhällsutvecklingen. Skolverksamheten är en central utgångspunkt i denna utveckling och har som uppdrag att fostra goda demokratiska medborgare som värnar om jämställdhet. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och genus i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare samtalar om barn i aktiviteter med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Andersson; Julia Hansson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Förskollärare; Genus; Kön; Könsskillnader; Programmering; Socialkonstruktionism; Yvonne Hirdman;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare samtalar om barn i planerad undervisning med digitala verktyg. Dessutom ämnar examensarbetet att ge kunskap om genus i samband med förskollärares reflektioner och genom det finna olika tillvägagångssätt förförskollärare att verka för ett aktivt arbete med jämställdhet. LÄS MER

  5. 5. Den otillåtna kvinnligheten : En jämförande analys av Ulla Bjernes romaner Ingen mans kvinna och Lilla Jälm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Bergström; [2020]
    Nyckelord :kvinnlighet; genusforskning; den Nya kvinnan; mellankrigstid; samtidsroman; barn- och ungdomslitteratur; flickböcker;

    Sammanfattning : This thesis is a study of femininity and womanhood in two Swedish contemporary novels by Ulla Bjerne, Ingen mans kvinna (No Man’s Woman) from 1919 and Lilla Jälm (Young Jälm) from 1922. By comparing the novels, I study differences and similarities between the genres children’s literature and adult literature based on an analysis of the themes friendship, home, work, body and sexuality. LÄS MER