Sökning: "Yvonne Jonsson"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Yvonne Jonsson.
1. Sex och samlevnad : En kvalitativ studie kring hur kulturell bakgrund kan påverka kvinnors synsätt och samtal kring ämnet sex
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : This bachelor's thesis intends to gain understanding about how young women in Sweden with different cultural backgrounds view sex and where, when and how they speak about sex. The empirical data is based on women's personal opinions and stories about their relationship to sex and coexistence. LÄS MER
2. "Jag förtjänade inte det där, ingen gör det!" : En kvalitativ studie om generationstillhörighetens betydelse för våldsutsatta kvinnors utträdesprocesser ur våldsamma kärleksrelationer.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : Title: “I did not deserve that, nobody does” - A qualitative study about the effect of generational affiliation on abused women’s role exit. Authors: Emelie Jonsson and Shirin Tousi. LÄS MER
3. ”Mat, stress, lycka, sorg och vänskap i bisarr symbios” : Hur manliga och kvinnliga vinnare av Sveriges Mästerkock konstrueras i sina kokböcker
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : De senaste decennierna har utbudet av matlagningsprogram och kokböcker ökat dramatiskt, samtidigt som samhället blivit allt mer jämställt. Trots detta är de professionella köken fortsatt kraftigt mansdominerade platser som kvinnor aktivt exkluderas ifrån. LÄS MER
4. Apelsiner och sardiner - en studie av kunskapande processer i tillblivelse
Master-uppsats,Sammanfattning : In this master thesis I am examining my own pratical and aestethic knowledge processes as reflective practice in their intra-active becoming. My (re)search is informed by the entanglement of matter, theory and method. LÄS MER
5. Elevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogram
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv samt att belysa vilka konsekvenser diskurserna kan få för elevers lärande och möjligheter till att konstruera identitet. LÄS MER