Sökning: "Zara"

Visar resultat 11 - 15 av 163 uppsatser innehållade ordet Zara.

  1. 11. Woven from Hundreds of Flowers : Religion, Conflict, and Collective Memory in Nepal as Seen Through Deepak Rauniyar’s Film White Sun

    Magister-uppsats,

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Nepal; Nepali Civil War; Religion; Gender; Film; Film Theory;

    Sammanfattning : This thesis examines how religious traditions, collective memory, and conflict are represented in the Nepali film White Sun (2016), which was co-written and directed by Deepak Rauniyar. The film focuses on an anti-regime partisan who returns home to the rural areas of Nepal to bury his father. LÄS MER

  2. 12. Frivillig informationsgivning i årsredovisningar : en kvantitativ studie om frivillig informationsgivning i årsredovisning en kvantitativ studie om frivillig informationsgivning i årsredovisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Zara Sherzai; Elin Bengtsson; Alice Ekelund; [2023]
    Nyckelord :Voluntary disclosure; disclosure of information; annual report; legitimacy theory; sweden; Frivillig informationsgivning; informationsdelning; årsredovisning; legitimitetsteorin; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste decennierna har frivillig informationsgivning blivit vanligare. Den växande digitaliseringen, högre krav på mer informationsgivning från intressenter, ökade krav på hållbarhet samt ökade nivåer av granskning från omvärlden är några förklaringar till den ökade efterfrågan på frivillig informationsgivning. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktyg i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zara Munhel; Hebah Ali; [2023]
    Nyckelord :ability; digital; students; elementary school; games; geogebra; mathematic; learning; use.;

    Sammanfattning : Förbättring av elevernas resultat inom matematikämnet och diskussioner angående hur man kan öka elevernas engagemang inom ämnet är ständigt aktuella. Parallellt löper användning av digitala verktyg inom skolans värld til följd av den teknologiska revolutionen som påverkat alla i dagens samhälle. LÄS MER

  4. 14. Attracting Talent in North of Sweden : A qualitative study on the extent of Person-Organization Fit and Employer Branding for the purpose of talent attraction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Andersson; Zara Karbalai; [2023]
    Nyckelord :Talent; talent management; talent management lifecycle; talent management process; Attracting; attracting talent; attracting talent management; Employer branding; Employer branding and talent management; Employer branding and P-O fit; Employer branding and attraction; North; North of sweden; talent north of Sweden; P-O fit; P-O fit and talent management; P-O fit and employer branding; Context; Context and strategy; Talent attraction and context; global talent management;

    Sammanfattning : Companies in the North of Sweden are expressing big difficulties to acquire the right competency and the right people to fill voids in their organization. The purpose of this research paper was to gain an understanding of how companies in the north work with selected contributing factors, affecting their ability to attract talent. LÄS MER

  5. 15. “Datumet har gått ut för er, ni är som gammal mjölk” : En kvalitativ studie om hur marknadsförare upplever relevansen av sin utbildning i en digital ålder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Zara Simonsson Baum; [2023]
    Nyckelord :Organizational learning; unlearning; 21st-century skills; constructivist approach;

    Sammanfattning : For a successful marketer, it is essential to be adaptable in a changing environment. To be competitive in the labor market as a professional marketer, they must understand how to reach their customers in the most efficient way, which often happens digitally on the customers phone or through other digital platforms. LÄS MER