Sökning: "addiction game"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden addiction game.

  1. 1. Can the video game Medieval Dynasty reduce stress through nature therapy?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Myasar Kamala; Ramzi Ayari; [2023]
    Nyckelord :Video games; Stress reduction; mental well-being; Medieval Dynasty; Psychological impact; Technology and health;

    Sammanfattning : The rapid growth of technology, including video games and mobile phones, has raised concerns about addiction and mental health. This study explores the feasibility of using the game Medieval Dynasty to alleviate mental stress. LÄS MER

  2. 2. 'It was never about the games' : A Critical Discourse Analysis of the Construction of "Video Game Addiction" in Swedish News 1991-2017

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ulf Benjaminsson; Danielle Unéus; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; video game addiction; moral panic; moral entrepreneurs; Owe Sandberg; Patrik Wincent; youth culture; juvenism; forced treatment; Sweden;

    Sammanfattning : This theoretical thesis employs critical discourse analysis to scrutinise the construction of video game addiction in Swedish press from 1991 to 2017, and examines its potential contribution to a moral panic. Our research is based on the assumption that media discourse influences societal norms, which in turn, can profoundly affect individuals and groups. LÄS MER

  3. 3. Nej, det påverkar inte mig

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Len Hachichou; Julia Markkanen; [2023]
    Nyckelord :Third-person effect; self-perceived knowledge; gamification; motivation; self-determination theory; Tredjepersonseffekten; självupplevd kunskap; gamification; motivation; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationen mellan självupplevd kunskap av gamification och tredjepersonseffekten (TPE) (En effekt som innefattar att jaget “första person” tror att propaganda eller kommunikation påverkar andra “tredje person” mer än sig själv) samt hur denna påverkar motivationsnivån som gamification försöker höja. Studien omfattade sex deltagare. LÄS MER

  4. 4. Datorspel: väg in till språkutveckling : En litteraturstudie om hur datorspel kan användas som ett verktyg för att utöka elevernas vokabulär i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Zeineb Melek; [2023]
    Nyckelord :Vygotskij; English education; vocabulary; motivation; computer games;

    Sammanfattning : The aim of this study review is to seek knowledge about how computer games affect students' motivation and vocabulary in English teaching. This paper will also examine the challenges that may occur when including games in education. LÄS MER

  5. 5. Samband mellan Internet Gaming Disorder och psykisk ohälsa hos ungdomar och unga vuxna : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Felicia Gyllsten; Ibrahim Hadj Ahmed; [2022]
    Nyckelord :internet gaming disorder; gaming addiction; gaming disorder; gaming problem; mental illness; internet gaming disorder; spelberoende; spelstörning; problemspelande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Introduktion: Dataspelande är ett stort intresse världen över som växer allt mer. Alltmer som samhället blir mer digitaliserat ökar också spelanvändningen. Alltmer som spel utvecklas och kommer ut på marknaden ökar också spelberoende Internet Gaming Disorder. LÄS MER