Sökning: "adult ADHD"
Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden adult ADHD.
21. Arbetsterapeuters kliniska resonemang vid arbetet med vuxna klienter med ADHD
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters kliniska resonemang vid arbetet med vuxna klienter med ADHD. Genom ett ändamålsinriktat urval identifierades åtta arbetsterapeuter inom psykiatrisk öppenvård som hade erfarenhet av att arbeta med vuxna klienter med ADHD. LÄS MER
22. Hur upplever vuxna med ADHD sitt dagliga liv?
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Det har skett en kraftig ökning av användandet av centralstimulerande läkemedel som medicinering vid Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD, uppmärksamhets- och hyperaktivitetsstörning). Funktionsnedsättningen kan ge symtom som uppmärksamhetssvårigheter, överaktivitet, impulsivitet samt avsaknad av impulskontroll. LÄS MER
23. FÖRÄLDRASKAP OCH ADHD, EN KVALITATIV STUDIE OM HINDER OCH MÖJLIGHETER FÖR FÖRÄLDRAR MED ADHD
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : ADHD kvarstår under hela livslängden, och det finns kända försämringar i samband med vuxen ADHD. De krav och förväntningar som finns i samhället idag kan vara svåra för individen med ADHD att hantera med tanke på diagnosens kognitiva svårigheter. LÄS MER
24. Att inte känna sig som alla andra : En litteraturöversikt om vuxnas erfarenheter av att leva med ADHD
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: I Sverige idag uppskattas det att 1-2 % av alla vuxna lever med ADHD, som innebär en problematik kring uppmärksamhet och hyperaktivitet samt impulskontroll. För att sjuksköterskan ska kunna vårda på bästa sätt krävs det en kunskap kring ADHD. LÄS MER
25. Skills - Psykoedukation i grupp för ungdomar med ADHD
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Studien undersökte om en psykoedukativ gruppbehandling var genomförbar inom Barn- och Ungdomspsykiatri och om den medförde symtomlättnad, ökad livskvalitet och minskad funktionsnedsättning. Deltagare var ungdomar 15-18 år (n=16) med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). LÄS MER