Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Varje dag är inte vardag : Aktionsforskning i grundsärskolan med stegvisa instruktioner för begreppsutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Charlott Rangne; Sofia Kyring; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  3. 3. Strategier för läsförståelse : En aktionsforskningsstudie om reciprok undervisning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Södergren; Erik Bergendal; [2016]
    Nyckelord :reciprok undervisning; strukturerade textsamtal; läsförståelse; grundsärskolan; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka huruvida strukturerade textsamtal i form av reciprok undervisning (RU) kan bidra till ett ökat lärande i grundsärskolan. Vi har med aktionsforskning som metodansats, inspirerade av fenomenografi, undersökt hur några lärare i grundsärskolan beskriver att de arbetar med metoden reciprok undervisning, samt vilka hinder och möjligheter de upplever att de möter under arbetet med metoden. LÄS MER

  4. 4. Skriva tillsammans : Uppfattningar om strukturerad skrivundervisning som stöd för att utveckla skrivundervisningen i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Skånöy; Eva-Marie Åkerlund; [2016]
    Nyckelord :Strukturerad skrivundervisning; grundsärskolan; skriftspråkligt lärande; utvecklingsstörning; modellering; aktionsforskning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att lära tillsammans : En studie om hur TAKK utvecklas i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elin Blomfeldt; Anette Janhans; [2016]
    Nyckelord :AAC; Developmental disabilities; Sociocultural theory; Action Research; AKK; TAKK; Grundsärskolan; Utvecklingsstörning; Sociokulturell teori; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Den vanligaste undervisningssituationen inom grundsärskolan har enligt forskningsöversikter varit en-till-en situationer. Detta har även gällt inom ämnet kommunikation som förutsätter samspel. LÄS MER