Sökning: "algebra på lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden algebra på lågstadiet.

  1. 1. Undervisning om likhetstecknet för att gynna algebraisk förståelse : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på undervisningen om likhetstecknet för att bidra till algebraisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Hägg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; relationell förståelse; algebraisk förståelse; algebra; lågstadiet;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning är förståelsen av likhetstecknet ett kritiskt studieobjekt. Det finns två typer av förståelse av likhetstecknet där den relationella förståelsen i tidig ålder är av stor vikt för att senare utveckla ett algebraiskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever erfarna lärare kopplingen mellan matematik och programmering? : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på programmering inom matematikundervisningen på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Vilén; Emil Toikkanen; [2023]
    Nyckelord :Programmering; matematik; algebra; multimodal; lågstadiet; TPACK.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to show the relationships between mathematics and programming and to investigate what opportunities experienced teachers perceive with programming within the subject of mathematics. We have collected empirical material to achieve the aim by interviewing four experienced and qualified teachers in mathematics and programming. LÄS MER

  3. 3. En läromedelsanalys inom Algebrafältet : En studie om elevers möjlighet till att utveckla matematiska kompetetenser i läromedel från årskurs 1-6

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anneli Karlsson; Michael Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Early algebra; algebra; students lack of knowledge in high school; algebraic thinking; mathematic competencies; Early algebra; algebra; elevers kunskapsbrist på högstadiet; algebraiskt tänkande; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Forskning och internationella analyser har visat att elevers kompetenser inom algebra är bristfälliga. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka kompetenser eleverna på låg och mellanstadiet behöver befästa för att uppnå kunskapskraven och för att kunna ta sig an framtida studier. LÄS MER

  4. 4. Variation i hur läromedel i årskurs 7–9 presenterar likhetstecknets kritiska aspekter : En läromedelsanalys utifrån variationsteorin om en läromedelsseriers möjlighet att främja en god förståelse av likhetstecknet i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ebba Leijon; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecknet; läromedelsanalys; matematik; variationsteori; årskurs 7–9;

    Sammanfattning : Elever möter likhetstecknet inom matematiken i alla årskurser i skolan. Det är viktigt att eleverna får en god förståelse av likhetstecknet vilket är en av grundstenarna inom matematiken. LÄS MER

  5. 5. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karolina Esst; [2021-07-08]
    Nyckelord :Lågstadiet; matematik; samarbete; algebra; undervisningens struktur; positiv arbetsmiljö; praktisk undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER