Sökning: "analytiska och syntetiska"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden analytiska och syntetiska.

  1. 6. Det tidiga arbetet med läsinlärning : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder i förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Åhlander; [2023]
    Nyckelord :learning to read; synthetic methods; analytical methods; learning; education; läsinlärning; syntetiska metoder; analytiska metoder; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Läsinlärning är en stor del av undervisningen i ett visst stadium. Lärare arbetar med olika läsinlärningsmetoder i undervisningen för att skapa möjlighet för elever att lära sig läsa. Syftet med denna studie är att ta reda på lärares uppfattningar om syntetiska och analytiska metoder för elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER

  2. 7. Comprensión Auditiva con Material Audiovisual : Las percepciones de estudiantes sobre el uso de video en la enseñanza de lenguas extranjeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Davidsson; [2022]
    Nyckelord :listening comprehension; video; teaching; foreign language; multimodal; extensive listening; body language; audiovisual; hörförståelse; video; undervisning; främmande språk; multimodalt; omfattande lyssnande; kroppsspråk; audiovisuellt; comprensión auditiva; video; enseñanza; lengua extranjera; multimodal; escucha extensiva; lenguaje corporal; audiovisual;

    Sammanfattning : El presente estudio examina las percepciones de los estudiantes sobre el uso del video en una actividad de comprensión auditiva. La actividad se llevó a cabo con 22 estudiantes de noveno grado que habían estado estudiando español desde el sexto grado en una escuela primaria sueca. LÄS MER

  3. 8. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning : En litteraturstudie om läsinlärningsmetoder i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Lisa Åhlander; Sara Karlbom; [2022]
    Nyckelord :analytiska; syntetiska; läsinlärning; läsa; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser analytiska och syntetiska läsinlärningsmetoder som stöd i svenskundervisningen i årskurs F-3. Att kunna läsa är en viktig del i att förstå och verka i samhället, då språket är människans främsta redskap för att kunna tänka, kommunicera och lära. LÄS MER

  4. 9. Elevernas läsinlärningsstrategier i ämnet svenska : Students' Reading Learning strategies in the subject Swedish

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Samar Hammoodi; varli Gabriella; [2021]
    Nyckelord :Läsinlärning; inlärningsstrategier; fonologiska medvetenhet; utveckla läsinlärning; Analytiska metoden; Syntetiska metoden.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att vi vill undersöka och redogöra för vilka olika läsinlärningsstrategier och arbetssätt klasslärare i åk 1–3 använder sig av i svenskundervisning. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra olika informanter som arbetar i två olika skolor, detta för att kunna få svar på våra forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 10. A B C, hur svårt är D? : En studie i lärares val av strategier i den initiala bokstavsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Moa Andersson; André Folkestad; [2021]
    Nyckelord :läsinlärning; avkodning; bokstavsinlärning; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur lärare arbetar med den initiala bokstavsinlärningen samt hur de väljer att motivera sina val av metod(er). Utifrån den tidigare forskningen framkommer det att det inte finns en given metod, utan många studier visar att lärare inte har några preferenser gällande metoderna. LÄS MER