Sökning: "andraspråksutveckling i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden andraspråksutveckling i förskolan.

  1. 16. Arbetet med tvåspråkighet i förskolan- goda exempel från en språkavdelning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Catrin Andersson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; förskola; tvåspråkighet; språkavdelning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie behandlar arbetet kring tvåspråkighet på en språkavdelning för barn i åldern 3-6 år som inte kan svenska innan de börjar. Syftet med studien är att studera hur pedagoger arbetar med andraspråksutveckling och i vilka situationer barnen själva väljer att tala på sitt modersmål respektive andraspråk. LÄS MER

  2. 17. Hur arbetar pedagoger i förskolan med flerspråkiga barns modersmål- och andraspråksutveckling? : Intervjustudie med pedagoger i fem förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Hjärtedal; [2013]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; modersmål; andraspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur fem förskollärare på olika förskolor anger att de arbetar för flerspråkiga barns språkutveckling. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer. Tidigare forskning visar att en parallell språkutveckling av modersmålet och andraspråket gynnar barnens identitetsutveckling, kognitiva utveckling och skolresultat. LÄS MER

  3. 18. Barn utan språk? : En kvalitativ studie om pedagogers språkutvecklande arbete i förskolan och hur det synliggörs

    Kandidat-uppsats, Svenska som andraspråk

    Författare :Jennie Warström; [2012]
    Nyckelord :Nyckelord: svenska som andraspråk; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande; modersmål;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att ta reda på hur pedagoger arbetar för att stödja barns andraspråksutveckling på en förskola. Mina frågeställningar var: Hur säger pedagogerna att de planerar för ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn? Hur syns (synliggörs) möjligheter/begränsningar till språkutveckling i verksamheten? Hur arbetar pedagogerna med barn som ännu inte har uppnått jämförbar nivå i svenska som sina enspråkigt svenska kamrater? Jag genomförde två kvalitativa intervjuer med två pedagoger på den aktuella avdelningen samt åtta observationer i språkutvecklande situationer. LÄS MER

  4. 19. Att stötta barns första-och andraspråksutveckling : En fallstudie av två förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Erika Pettersson; Anette Ringnér; [2012]
    Nyckelord :språkutveckling; förskolan; första-och andraspråk; Vygotskij teorier; läroplanen; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Att stötta barns första- och andraspråksinlärning. En fallstudie av två förskolor.Språkmiljöer, olika arbetssätt och metoder kan påverka barns språkutveckling. I denna studie undersöks hur två förskolor arbetar för att stötta både första- och andraspråksutveckling. LÄS MER

  5. 20. Flerspråkiga förskolebarns möte med det svenska språket i segregerade miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anders Skans; [2005]
    Nyckelord :andraspråksutveckling; flerspråkighet; förskolebarn; modersmål; segregerade miljöer;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker erfarenheter av arbetssätt och metoder i förskolan för att möta flerspråkiga barn som har liten eller ingen kontakt med det svenska språket och samhället. ... LÄS MER