Sökning: "andraspråksutveckling i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden andraspråksutveckling i förskolan.

  1. 6. Svenska som andraspråk i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på deras betydelse för och arbetssätt med barns andraspråksutveckling samt utveckling av deras ordförråd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Kristoffer Jansson; [2019]
    Nyckelord :Mångkulturalism; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har blivit ett mångkulturellt land och förskollärare behöver vidareutveckla sina kunskaper om olika sätt att stimulera barn med annat modersmål och deras utveckling av det svenska språket, för att göra de delaktiga i förskolan. De flesta som arbetar i förskola kommer i kontakt med barn med ett annat modersmål, då en fjärdedel av alla barn i förskolan har ett annat modersmål. LÄS MER

  2. 7. Språkutveckling, gemenskap och glädje genom musik : En studie om musikpedagogikens betydelse i flerspråkiga barngrupper och för barns språkliga utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Åsa Lindh; Camilla Hjamarsson-Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :musikpedagogik; musik i förskolan; språkutveckling; andraspråksutveckling; flerspråkiga barngrupper; pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om musikpedagogiskt arbete i förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Andersson; [2017]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; flerspråkighet; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns andraspråksutveckling. Som både statistik över barnen i förskolan samt tidigare forskning lyfter fram så har antalet flerspråkiga barn i den svenska förskolan ökat och det blir då också allt viktigare att ha kunskap om flerspråkighet inom förskolläraryrket. LÄS MER

  4. 9. Tecken som stöd i förskolan : Hur påverkas barns språkutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sofia Prytz; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring hur användandet av tecken som stöd påverkar barns språkutveckling. Studiens material har samlats in genom fyra intervjuer med förskollärare som arbetar med tecken som stöd i sin verksamhet. Materialet har sedan analyserats genom en fenomenografisk analysmetod. LÄS MER

  5. 10. "Det är ju inte bara boken i sig" : En studie om förskollärares förhållningssätt till högläsning i relation till barn som utvecklar ett andra språk i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Nordén; Therése Bengtsson Jansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Högläsning; Boksamtal; Andraspråksutveckling; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilken betydelse högläsningen har för språkutvecklingen hos barn med annat modersmål än svenska. Studien är fokuserad på förskollärares förhållningssätt till högläsning och hur boken kan användas som ett stöd för att stimulera barns andraspråksutveckling. LÄS MER