Sökning: "ann-sofie pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden ann-sofie pedagogik.

  1. 6. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogers syn på och kunskap om digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amilia Berglund; Ann-Sofie Lundström; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg. Digital kompetens. Mediering. Artefakter. Kunskap. Pedagogik. Förskola. Undervisning. Digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie har som sitt syfte att ge en djupare kunskap angående hur pedagogers förhållningssätt ser ut och hur de säger sig arbeta med digitala verktyg i förskolans undervisning. Vårt metodval för denna studie var att använda oss utav en kvalitativ metod, med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Förskolepedagogers upplevelser av handledning från specialpedagog

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Hagelin; [2020]
    Nyckelord :Handledning; Barn i behov av särskilt stöd; Förskola;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien har varit att genom några pedagogers beskrivna upplevelser få en ökad förståelse av hur pedagoger i förskolan uppfattar en specialpedagogisk inriktad handledning. För att samla in data till studien har jag använt mig av en kvalitativ metod i form av enkäter. LÄS MER

  3. 8. Universal design for learning : En studie av lärares implementering och erfarenheter av UDL i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ida Wallner; Ann-Sofie Thörnblad; [2019]
    Nyckelord :inkludering; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglig lärmiljö; UDL; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare upplever att arbeta enligt modellen Universal Design for Learning och hur det blir synligt i deras klassrum. Vi vill utforska vilka förtjänster och fallgropar lärarna kan se med UDL som modell för en tillgängliggörande lärmiljö som gynnar elever med olika förutsättningar, däribland elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktyg - lust till lärande : En kvaltiativ intervjustudie om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Berglund; Anette Ewertsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärarrollen; motivation; matematik; digitalisering;

    Sammanfattning : Samhället i stort liksom skolan påverkas av den snabba digitaliseringen. Den digitala tekniken skapar nya pedagogiska möjligheter och utmaningar. Digitaliseringen förändrar lärandet i skolan både för elever och personal, både hur vi samtalar och söker lärdom. Vi ser en lärarroll i förändring. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares språkfrämjande arbete bland barn med sen språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Blomqvist; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en central del av människors liv som utvecklas till stor del under barndomsåren. En del barn är sena i sin språkutveckling och därav har intresset för hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som har en sen språkutveckling tagit form i denna uppsats. LÄS MER