Sökning: "ann-sofie pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden ann-sofie pedagogik.

  1. 21. Hur jobbar pedagogerna när det gäller barn som är tvåspråkiga och har ett annat modersmål än svenska i förskolan? : Förskolans arbete för att stödja och stimulera första och andrahandsspråket hos barn med annat modersmål än svenska.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ann-Sofie Andersson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Feminismen och kvinnorörelsen i samhällskunskapsundervisningen : En undersökning av lärares inställning till och hantering av ämnet utifrån didaktiska frågeställningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mats Erkas; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Lärare; Samhällskunskap; Intervju; Feminism; Kvinnorörelsen;

    Sammanfattning : Jag har, genom att intervjua lärare i So och Samhällskunskap, undersökt hur och i vilken mån feminismen och kvinnorörelsen brukar tas upp i undervisning om politiska ideologier. Då en viss frihet lämnas den enskilda läraren i aktuella kursplaner att avgöra vad som ska tas upp i Samhällskunskapen är det motiverat att undersöka hur fördelningen av olika ämnesområden ser ut i praktiken. LÄS MER

  3. 23. Kommunal styrning ur ett yrkes- och vägledarperspektiv. : Hur påverkar styrningen vägledarens uppdrag och kompensatoriska roll?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sofie Seger; Kent Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Equivalent; compensatory; municipal governance; study- and career counseling.; Likvärdighet; kompensatoriska insatser; kommunal styrning; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Denna studies huvudsakliga syfte är att undersöka hur studie- och yrkesvägledarnas yrkesutövning och kompensatoriska arbete påverkas av den kommunala styrningen i tre olika kommuner. Frågor som belyses är hur kommunernas policydokument lyfter fram vägledningens betydelse för kompensatorisk vägledning och hur vägledarna uppfattar styrningens påverkan. LÄS MER

  4. 24. Barns läsinlärning : Betydelsen av att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga under de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Carola Brännlundh; [2013]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; kartläggning; läsinlärning; screening; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : God läsförmåga är en förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. Därför är det viktigt att tidigt uppmärksamma de elever som är i riskzonen att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolåren borde antalet elever i läs- och skrivsvårigheter minska. LÄS MER

  5. 25. Läraruppdraget: en möjlighet eller en omöjlighet? : En kvalitativ intervjustudie av grundskollärares syn på ett förändrat läraruppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ann-Sofie Andersson; Ulrika Svärd Lysti; [2012]
    Nyckelord :läraruppdrag; förändring; utveckling; statlig skola och kommunalisering.;

    Sammanfattning : Under tiden på lärarutbildningen har en stor mängd litteratur behandlats, samt tillhörande föreläsningar som beskriver läraruppdraget och den förändringsprocess som ligger bakom genom reviderade läroplaner. Genom såväl positiva som negativa aspekter på hur lärare uppfattar sitt läraruppdrag väcktes intresset för att skriva om det här ämnet. LÄS MER