Sökning: "anseende"

Visar resultat 11 - 15 av 307 uppsatser innehållade ordet anseende.

  1. 11. Dödsskjutningen på Furuviksparken : En kvalitativ studie om Furuviksparkens kriskommunikation under schimpansincidenten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Wilma Johansson; Ellen Grane; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; communication; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Kriskommunikation; kommunikation; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en innehålls- och textanalys samt retorisk analys av Furuviksparkens inlägg på Instagram och uttalanden i press och tv under schimpansincidenten 2022 i syfte att undersöka hur de använt olika strategier och retoriska medel för att upprätthålla sitt anseende och image. Med Image Repair Theory, Situational Crisis Communication Theory och retorikens appellformer har vi kunnat identifiera hur Furuvikparken använder olika strategier inom dessa teorier samt retoriska medel. LÄS MER

  2. 12. Stigmatiserade företag och hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie som jämför mängd hållbarhetsrapportering mellan stigmatiseradeoch icke-stigmatiserade företag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Granlund Hugosson; Kraft Tilda; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Quantity; Stigmatized firms; Non-stigmatized firms; Hållbarhetsrapportering; Mängd; Stigmatiserade företag; Icke-stigmatiserade företag;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering har blivit alltmer essentiellt för företag, men graden som det används varierar. Företag kan använda sig av hållbarhetsrapportering för att legitimera sin verksamhet och mängden information i rapporter kan användas för att påverka läsaren. LÄS MER

  3. 13. Världsmästerskapen i Sportswashing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Hörlin; Johan Otterhed Bolin; Deyar Reberius; [2023]
    Nyckelord :Country image; Sportswashing; Soft power; Qatar; Fotbolls-VM; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur påverkas landet Qatars varumärke och internationella anseende av att arrangera fotbolls-VM 2022? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur sportswashing i form av ett internationellt idrottsevenemang påverkar ett lands varumärke. En fallstudie på Qatar och dess användande av fotbolls-VM 2022 har utförts för att öka och fördjupa förståelsen kring sportswashing. LÄS MER

  4. 14. Immaterialrättsliga skadestånd : Särskilt om goodwillskada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Elias Levinsson; [2023]
    Nyckelord :Affärsjuridik; immaterialrättsliga skadestånd; goodwill;

    Sammanfattning : År 2004 trädde sanktionsdirektivet i kraft. Artikel 13 i sanktionsdirektivet reglerar vilka om- ständigheter som ska beaktas när ersättningens storlek, vid immaterialrättsliga skadestånd, ska bestämmas. LÄS MER

  5. 15. Attractiveness and Personality: Long- and Short-Term Relationships

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marta Jabczynska; [2023]
    Nyckelord :Short-term relationship; Long-term relationship; Physical attraction; Big-Five personality model; Kortvarig relation; Långvarig relation; Fysisk attraktion; Big-Five personlighetsmodell;

    Sammanfattning : When looking for a future partner, both attractiveness and personality play a part. The purpose of this study was to expand previous findings and investigate the difference between face and body choice and the ratings of body parts importance depending on if a person is considering a long- or short-term relationship. LÄS MER