Sökning: "ateljén förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden ateljén förskola.

  1. 11. Hur lärs det i ateljén? : -estetikens aktörerer ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Persson; Caroline Nielsen; [2017]
    Nyckelord :Posthumanistiskt perspektiv; ANT; aktör; förskola; estetik; ateljé; lärande; pedagog; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att observera lärandet i ett aktör-nätverk mellan aktörerna i förskolors ateljéer. Detta för att observera hur nätverket ansluter till nya aktörer, vilka olika nätverk som kommer samman och hur aktörerna reagerar gentemot varandra. Studiens empiriska material är insamlat genom videoobservationer. LÄS MER

  2. 12. Trolland

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Elina Terese Jansson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Solna; Tove Jansson; Massivträ; Pyramidtak; Trapplopp; Sekvens; Sagor;

    Sammanfattning : Sagor har under alla tider varit verktyg för att underhålla, inspirera och utbilda speciellt barn. För många av oss har sagan spelat en central och viktig roll i vår uppväxt och från dom har vi minnen som aldrig försvinner. Vi minns rytmen i texten, färgerna i bilden eller personen som berättade dom. LÄS MER

  3. 13. "Det gäller att ha atmosfären" En kvalitativ studie om synen på förskolans skapande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Klintberg; [2017]
    Nyckelord :Ateljé; Frihet; Förskola; Handlingsfrihet; Inflytande; Kreativitet; Makt; Skapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på den funktion ateljén och den skapande verksamheten fyller i barns vardag samt i relation till övrig pedagogisk verksamhet och förskolemiljö. Empirin kommer huvudsakligen från intervjuer av tre förskollärare, men även från observationer av tre förskoleavdelningars ateljémiljö. LÄS MER

  4. 14. Barns kommunikation, rörelse och agerande i ateljén på en förskola i södra Sverige : -Två observationsstudier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sarah Lilja; [2017]
    Nyckelord :Preschool children; Preschool activities; Children´s action; Learning environment; Preschool studio; Förskolebarn; Förskoleaktiviteter; Barns agerande; Lärande miljö; Förskolestudio;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur den möblerade miljön i ateljén i en förskola kan inverka på barns kommunikation, rörelse och agerande. Studiens frågeställningar fokuserade på hur barnen kommunicerar i ateljémiljön, hur barnen rör sig i ateljémiljön och hur barnen kommunicerar i relation till hur de rör sig eller beter sig och ateljémiljöns inverkan på barns agerande. LÄS MER

  5. 15. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER