Sökning: "att arbeta som studie och yrkesvägledare"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden att arbeta som studie och yrkesvägledare.

  1. 1. Studie-och yrkesvägledares upplevelser av arbete hos leverantörer till Arbetsförmedlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Razber Mahmoud; Lovisa Söderlund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledare förekommer inom skolväsendet, det är inget ovanligt. Däremot upplever vi att de inte syns lika mycket hos leverantörer som är i uppdrag av Arbetsförmedlingen. Studie- och yrkesvägledare riktar sig vanligtvis mer mot skolmiljön. LÄS MER

  2. 2. STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARENS ROLL INOM MATCHNING: : EN ANALYS AV ANPASSNING OCH UTMANINGAR I FÖRÄNDRADE DIREKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jesper Fahlström; William Åström; [2023]
    Nyckelord :Matchning; arbetsbeskrivning; leverantörer; direktiv; deltagare; kompetens;

    Sammanfattning : Det gemensamma syftet med skrivandet av detta examensarbete har varit att identifiera myndighetsdirektiv där beslut har förändrat och påverkat aktiva studie- och yrkesvägledare inom matchningsverksamheter. Med nya direktiv och beslut tillkommer även förändring och detta är en utveckling som har förändrat arbetsbeskrivningen för många yrkesamma vägledare i arbetsfältet. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. En långsiktig investering med osäker avkastning : En kvalitativ studie om genusmedveten studie- och yrkesvägledning i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Klara Törnquist; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Genus; Tidig vägledning; Låg- och mellanstadiet; Utvärdering;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är starkt könssegregerad vilket bidrar till konsekvenser på individ- och organisationsnivå såväl som samhällsnivå. I skolans uppdrag att arbeta för att elevers studie- och yrkesval inte ska begränsas av könstillhörighet kan studie- och yrkesvägledare med sin kompetens vara en särskild resurs. LÄS MER

  5. 5. Självföråmgans påverkan på studie- och yrkesvägledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edvin Istrefi; [2023]
    Nyckelord :Självförmåga;

    Sammanfattning : Studieavbrott bland studenter blir vanligare, vissa väljer att arbeta medan andra inte klarar av skolan, hur det blir för dessa elever beror mycket på dem själva. Trots detta behöver de vägledning och resurser som är till hjälp. LÄS MER