Sökning: "att undervisa i naturen"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden att undervisa i naturen.

  1. 21. Nere på botten ska det vara toppen : Att undervisa om ekologisk hållbar utveckling med hjälp av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Angelica Nilsson; Maria Rudolfsson; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekokritik; undervisning; grundskola; barnlitteratur; miljö; havet;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker från olika decennier framställer ekologisk hållbar utveckling med fokus på nedskräpning i havet, samt vilka aspekter om miljö en elevgrupp uppmärksammar. Barnlitteraturen som analyseras är Tore och Ama räddar havet (2015) och Plupp och havet (1986). LÄS MER

  2. 22. Lärarstudenters, elever i grundskolans och barn i förskolans kunskaper om biologisk mångfald.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Håkansson; Malin Lindholm; [2018]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; arter; artkunskaper; kunskaper i biologisk mångfald; lärarstudenter; elever i grundskolan; barn i förskolan.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att bevara den biologiska mångfalden av etiska skäl och för att människan är beroende av naturen. Bevarandet av den biologiska mångfalden är viktigt för en hållbar utveckling och därför behöver kunskaper om biologisk mångfald tillgodoses människan. LÄS MER

  3. 23. Att undervisa i naturen -en studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Håkansson Vuinovich; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract / SammanfattningTitel: Att undervisa i naturen - En studie om hur utomhuspedagogik realiseras hos lärare F-3.Författare: Linda Håkansson VuinovichTyp av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 p)Handledare: Marie StåhlExaminator: Jörgen DimenäsRapportnummer: HT16-2930-009-L3XA1ANyckelord: outdoor education, realisation of teaching outdoor, att undervisa i naturen, lärares intentioner med sin utomhusundervisning, utomhuspedagogik, växelverkande undervisning. LÄS MER

  4. 24. Hur får lärarna miljömedvetna elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Runhage; [2017]
    Nyckelord :Miljömedveten; Miljöengagemang; Miljöundervisning; Lärarroll;

    Sammanfattning : SammanfattningDen här studien handlar om hur den pedagogiska forskningen och lärare ser på begreppet miljömedveten, hur man får eleverna engagerade i miljön, lärarens roll och vilken miljöundervisning som får bäst effekt.Som undersökningsmetod har jag valt litteraturstudier och intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Nevila Sulejmani; [2014-03-28]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utemiljö; utomhusbiologi; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lärande. LÄS MER