Sökning: "att vara behandlare"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden att vara behandlare.

  1. 1. Vem bär ansvaret? : En kvalitativ studie om socialsekreterares och behandlares erfarenheter i samverkan kring beroendeproblematik och psykisk ohälsa.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Melissa Mladenova; Salem Tedla; [2024]
    Nyckelord :space for action; power; social representations; cooperation; co-morbidity; Handlingsutrymme; makt; sociala representationer; samverkan; dubbelproblematik;

    Sammanfattning : Missbruksproblematik är ett globalt samhällsproblem som kräver insatser, särskilt från verksamheter som socialtjänsten. Missbruk i kombination med psykisk ohälsa är komplextoch utmanande för individen. Det innebär att socialsekreterare, vårdpersonal och behandlare behöver samverka för att uppnå effektiv behandling. LÄS MER

  2. 2. Behandlares, handledares och utbildares upplevelser av arbete med Emotion Regulation Group Therapy ur ett implementeringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isabell Dimblad Gonzalez; Johanna Victorén; [2024]
    Nyckelord :Emotion Regulation Group Therapy; implementering; möjligheter och utmaningar; behandlares upplevelser Emotion Regulation Group Therapy; implementation; facilitators and barriers; therapists’ experiences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huruvida en metod används och sprids i rutinmässig vård beror inte enbart på behandlingseffekt utan även på effektiviteten i implementeringen. Den manualbaserade gruppbehandlingen Emotion Regulation Group Therapy (ERGT) har ännu inte undersökts utifrån dess implementeringsprocess. LÄS MER

  3. 3. “Det här är liksom hjärnkirurgi fast med psykologi” En kvalitativ analys av terapeuters upplevelser av att bedriva psykedelisk terapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Brodell; Emil Kling Ek; [2024]
    Nyckelord :psychedelic; psychotherapy; phenomenology; qualitative and ethics; psykedelisk; psykoterapi; fenomenologi; kvalitativ och etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förändrade medvetandetillstånd tycks alltid ha fascinerat människor och psykoaktiva växter och svampar har använts i ceremoniella och medicinska syften världen över i århundraden. Psykedeliska substanser beskrivs i aktuell forskning inducera icke-ordinära medvetandetillstånd som tar sig uttryck i form av förvrängd kognition och perception, starka känslopåslag samt mystiska och svårbeskrivliga upplevelser. LÄS MER

  4. 4. Livets viktigaste val – Akademiker eller gängkriminell?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alexander Whitaker; Jeanette Hägg; [2023]
    Nyckelord :Berättar; Statens institutionsstyrelse; Studie- och yrkesvägledare; Vägledning; och Yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Varje år placeras cirka 1000 barn och ungdomar på något av (SiS) Statensinstitutionsstyrelse särskilda ungdomshem. Merparten av ungdomarna har en problematisk skolbakgrund och deras framtid är oklar. Forskning visar att framgång i skolan har en skyddande effekt, speciellt för socialt utsatta ungdomar. LÄS MER

  5. 5. Kärt barn har många namn : Hur problematisk skolfrånvaro framställs som socialt problem

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Niclas Edhenholm; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; School absenteeism; Critical discourse analysis; Problem representation; School withdrawal; Problematisk skolfrånvaro; Skolfrånvaro; Kritisk diskursanalys; Problemframställning; Hemmasittare;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how problematic school absenteeism is produced, depicted and negotiated as a social problem. It aims to do so by studying texts produced by three different parties with a shared responsibility for children and youths experiencing problematic school absenteeism in Sweden: the families, the school system and affiliated authorities, as well as therapy providers commissioned by the social services. LÄS MER