Sökning: "andersson 1999"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden andersson 1999.

  1. 1. ”99.9% av oss sitter fångade i hönsburen” : En semiotisk innehållsanalys om hur Den vita tigern kan användas didaktiskt i religionsundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Den vita tigern; religion; hinduism; religionsundervisning; semiotik; film; didaktiska verktyg; pedagogik; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how film can work as a didactic tool in religious education at the upper secondary school level. The film analysis was conducted by analyzing Bahrani's (2021) film adaptation, The White Tiger, using Andersson and Hedling’s (1999) method for film analysis and Sanders Pierce’s description of semiotics as the theoretical framework. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Between East and West: How Serbian journalists cover the war in Ukraine : A qualitative study investigating how journalism culture shapes Serbian coverage when framing the conflict in Ukraine

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Julia Alexandra Andersson Milenkovic; [2023]
    Nyckelord :conflict; journalism culture; Russia; Serbia; Strategies; tactics; Ukraine; war reporting;

    Sammanfattning : The press coverage of any armed conflict has traditionally played a crucial role during times of war since major abuses of human rights and war crimes are brought to the public due to journalists’ coverage. When Russia invaded Ukraine on the 24th of February 2022, it dominated the news for weeks since many parts of the world were heavily affected. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelser av rådgivning om tobakoch att erhålla tobaksavvänjning inom tandvården : -En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Ulrika Malé Andersson; Therése Johansson; [2023]
    Nyckelord :Tobacco cessation; dental setting; dental health service; experience; counseling.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tobaksanvändande är kraftigt associerat med ohälsa i munnen. Socioekonomiskt svaga grupper har högre tobaksanvändning, vilket resulterar i att de drabbas av mer tobaksrelaterad ohälsa. Denna ojämlikhet i hälsa minskar möjligheten till en hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. “Vi har ju de digitala verktygen för att väcka nyfikenhet!” : En studie om förskollärares perspektiv på barns delaktighet i användandet av digitala verktyg i förskolan  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Andersson; Sofie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; Digitalisering; Digitala verktyg; Förskollärares perspektiv;

    Sammanfattning : Abstract I dagens digitala samhälle är det centralt att erbjuda barn i förskolan en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. För att detta ska realiseras i verksamheten är det därför väsentligt att förskollärare besitter kunskap om digitalisering samt hur de ska göra barn delaktiga när de digitala verktygen används. LÄS MER