Sökning: "autism lek"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden autism lek.

  1. 11. Symbollek hos barn med autism

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Anna Waller; [2016-01-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka skillnader i lek hos barn med autism med ett talat språk (n=17) respektive barn med autism utan ett talat språk (n=12). Materialet utgjordes av filmsekvenser där barnen lekte med en förbestämd uppsättning leksaker tillsamman men en förälder, och utifrån detta kodades förekomsten av symbollek, funktionell lek och icke-lek. LÄS MER

  2. 12. Framgångsrika strategier i förskolan i mötet med barn med autism - En intervjustudie om förskollärares erfarenheter.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Timonen; Linda Ekelund; [2016]
    Nyckelord :förskolan; framgångsrika strategier; samspel; AST; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att beskriva och analysera pedagogiska insatser som används av några yrkesverksamma pedagoger i förskolan när det handlar om att möta barn i behov av särskilt stöd med fokus på barn med AST. AST är en förkortning på Autism Spektrum Tillstånd och är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser/tillstånd som kännetecknas av begränsningar när det gäller samspel, kommunikation och föreställningsförmåga. LÄS MER

  3. 13. An Occupational Therapy Needs Assessment for an organization attending to children with autism spectrum disorder in Addis Ababa, Ethiopia : To identify the occupational therapy needs for an organization attending to children with autism spectrum disorder in Addis Ababa, Ethiopia.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Silje Hammarlund; [2015]
    Nyckelord :Developing country. Habilitation. Health. Horn of Africa. Low-income country. Mental health. Neurological. PEOP-model. Sub-Saharan Africa.; Afrikas horn. Habilitering. Hälsa. Låginkomstland. Neurologi. PEOP-modellen. Psykisk ohälsa. Subsaharisk Afrika. Utvecklingsland.;

    Sammanfattning : Syfte: Att identifiera behovet för arbetsterapi i Nehemiah Autism Center genom att utföra en behovsanalys. Metod: Mixad-metod användas för att utveckla en passande behovsanalys för att identifiera behovet för arbetsterapi. Resultat: Alla områden där en arbetsterapeut kan bidrag till valdes. LÄS MER

  4. 14. Kommunikation och lek i träningsskolan : Lärares syn på lek som pedagogisk metod i undervisningen för elever med diagnosen autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Fahlen; [2015]
    Nyckelord :Autism; schools for children with severe learning disabilities; interaction; play; intellectual disabilities; communication.; Autism; träningsskola; samspel; lek; utvecklingsstörning; kommunikation.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to investigate teachers’ views on play as a method for developing pupil’s communication and interaction in schools for children with severe learning disabilities. I am interested in pupils with autism spectrum disorder and their opportunities for social interaction with peers in playful activities. LÄS MER

  5. 15. Kommunikation. En etnografiskt inspirerad studie kring ett barn med autism

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viveca Sundberg; [2014-11-03]
    Nyckelord :språk; kommunikation; autism; förskola; sociokulturellt perspektiv; etnografi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera kommunikativa tillvägagångssätt hos ett barn med autism. Hur ser kommunikationen ut som barnet använder och möter i förskolan? Vilka möjligheter respektive hinder för den kommunikativa utvecklingen kan upptäckas i förskolan? Teori: Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv, grundat på Vygotskijs tankar kring lärande och hur barnet formas och utvecklas i förhållande till den kultur, samhälle och sociala kontext det omges utav. LÄS MER