Sökning: "autism lek"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden autism lek.

  1. 16. Hur lek kan främjas för barn med autistiska symptom : En studie gjord på ett korttidsboende

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Zaza Moe; [2014]
    Nyckelord :Play; encouragement; short-term accommodation; phenomenological interpretation analysis; Autism; lek; främjande; korttidsboende; fenomenologisk tolkningsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur man kan främja lek för barn med autistiska symptom som bor på korttidsboenden. En kvalitativ intervjuundersökning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillhörande två underteman var valdes ut. LÄS MER

  2. 17. Social interaktion i lek hos barn inom autismspektrumstörning : Några pedagogers erfarenheter gällande dessa barns sociala interaktion i lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Blomqvist; [2013]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; social interaction; play; preschool; preschool teacher; autismspektrumstörning; social interaktion; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the experiences some teachers in preschool have of how the social interaction looks like in play of children with autism spectrum disorder. The study relied on the following questions:   • How do teachers describe their experiences of children within the autism spectrum disorder? • How do teachers describe these children's social interaction in play? • How do teachers talk about how play is designed in preschool to promote social interaction among children with autism spectrum disorder?   To be able to answer the questions above, qualitative semi-structured interviews have been used. LÄS MER

  3. 18. Barn med autism : En litteraturstudie om arbetsterapeutiska interventioner samt hur familjer påverkas av att leva med ett barn med autism.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Malin Larsson; Johanna Thornberg; [2013]
    Nyckelord :Autism; Arbetsterapi; Social delaktighet; Mänskliga aktiviteter.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utveckling av färdigheter i aktiviteter i dagliga livet är viktigt för att kunna bli självständig i sin vardag. Hos barn med diagnosen autism är det vanligt att de färdigheter som krävs för att bli självständig aldrig utvecklas. LÄS MER

  4. 19. En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Agneta Pihl; [2012-05-30]
    Nyckelord :autism; kommunikation; lek; inkludering; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande frågeställningar: • Hur beskriver förskollärarna möjligheter och hinder i strävan mot de kommunikativa målen i förskolans läroplan när det gäller barn med autismspektrumtillstånd? • Hur genomför förskollärarna arbetet i barngruppen så att barnen med autismspektrumtillstånd stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling? • Vilken hjälp tycker förskollärarna att de själva behöver och får för att kunna sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att kommunicera med andra? Metod: I studien används en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 20. Lek och socialt samspel hos barn med autism : ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Gustavsson; [2012]
    Nyckelord :Autism; lek; socialt samspel; förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER