Sökning: "barn ljud"

Visar resultat 36 - 40 av 173 uppsatser innehållade orden barn ljud.

  1. 36. Att skapa en trygg och utvecklingsstödjande miljö för prematura barn på neo-IVA : En systematisk och integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Thórdís Ágústsdóttir; Theres Jonsson; [2021]
    Nyckelord :premature; caring environment; development; music; developmentally supportive care; touch; sound; light; prematur; vårdmiljö; utveckling; musik; utvecklingsstödjande vård; beröring; ljud; ljus;

    Sammanfattning : Extremt prematura barn behöver ofta medicinsk vård dygnet runt, vanligtvis på en neonatal intensivvårdsavdelning (neo-IVA). Miljön på neo-IVA bör erbjuda utvecklingsstödjande vård som stödjer sömn och stabila fysiologiska parametrar. LÄS MER

  2. 37. “Vi ska börja med en allvarlig nyhet” : – En komparativ undersökning om hur public service rapporterar om kriser till barn kontra vuxna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Kihlberg; Anna Tsuboi; [2021]
    Nyckelord :barnnyheter; gestaltningsramar; konsekvensneutralitet och social ansvarsteori; krisjournalistik; multimodal audiovisuell kommunikation; krisrapporteringsfaser;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur de svenska nyhetsprogrammen Lilla Aktuellt och Rapport rapporterar om krishändelser till barn kontra vuxna. Kriserna som undersöks är 11 september-attackerna 2001, terrorattentaten i Norge 2011 och talibanernas maktövertagande i Afghanistan 2021. LÄS MER

  3. 38. TAKKsam högläsning i förskolan : Två enkätstudier om pedagogers teckenstödda högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ölund; Ulrika Holm; [2021]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; högläsning; teckenstöd; digitala böcker;

    Sammanfattning : Att högläsning är viktigt håller de flesta med om, men hur erbjuds detta till de barn som är i behov av teckenstöd? Högläsning har bevisade effekter på barns språkutveckling och allra mest effektiv är den när den är interaktiv, alltså att den vuxna läser med barnet istället för till (Wauters & Dirks, 2017, s. 243). LÄS MER

  4. 39. Berätta för att lära : Tell to Learn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ebba Danckwardt-Lillieström; Steffanie Johansson; [2021]
    Nyckelord :storytelling; visuell storytelling; bilderbok; livsmedel; dramaturgisk kurva;

    Sammanfattning : Berättelser har funnits i urminnes tider där de använts för underhållning samt ett sätt att förmedla lärdomar. Alla berättelser bygger på någon typ av storytelling som innefattar en rad olika principer för att lyckas fånga mottagaren på olika sätt. LÄS MER

  5. 40. Den föränderliga lekplatsen : barns möjligheter att påverka sin lekmiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Elin Arai; [2020]
    Nyckelord :påverkbar lekplats; lekmiljö; löst material; loose parts; påverkbara lekredskap; Malmös temalekplatser;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker föränderlighet och möjligheten att påverka som en kvalitetsaspekt av lekmiljön. I tidigare studier av barns lekmiljöer har det konstaterats att miljöer som inte är statiska utan som går att förändra är en kvalitet för leken. LÄS MER