Sökning: "barn och tv-tittande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden barn och tv-tittande.

  1. 1. Pokemon Go : Har applikationen Pokemon Go fått barn att röra på sig mer på sin fritid?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Frida Wallin; [2017]
    Nyckelord :pokemon go; stillasittande;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den här studien är att undersöka om spelet Pokemon Go kan få elever att röra på sig mer på sin fritid och på så sätt minska stillasittandet där ofta mobil/tv-spel och tv-tittande ingår. Kan ett mobilspel motivera barnen till en aktivare fritid? Hur kan skolan ta hjälp av den nya tekniken för att motivera elever till mer rörelse i skolan? Hur många steg tar eleverna de dagar de inte letar efter Pokemons?  Hur många steg tar eleverna de dagar de letar efter Pokemons?                 Sitter de mindre framför datorn/tv och spelar nu än innan de började spela Pokemon GO? Metod För att besvara syftet användas främst en kvantitativ metod dels genom enkätundersökning och stegräknare men även kvalitativa intervjuer har genomförts. LÄS MER

  2. 2. Förebilden i TV-rutan : en studie om 5-åriga pojkars &flickors syn på barnfilm &barnprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefina Bergkvist; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån barns perspektiv ge en bild av 5-åriga pojkars ochflickors uppfattningar och tankar om barnfilm och barnprogram, samt deras val av program,film och favoritkaraktär beroende på kön. För att undersöka detta ställde jag mig dessa frågor:Vilka barnfilmer och barnprogram fascineras 5-åriga pojkar/flickor av? Vilka skillnader ochlikheter finns mellan 5-åriga pojkars/flickors uppfattningar om barnfilm och barnprogram?Vem eller vilka karaktärer identifierar sig pojkar/flickor med och varför? Vem eller vilkakaraktärer tar pojkar/flickor avstånd ifrån och varför? För att på bästa sätt söka svar på minafrågeställningar valde jag som metod att genomföra barnintervjuer, även om det kan varautmanande att skapa en trygg samtalsmiljö i en intervjusituation. LÄS MER

  3. 3. Undervisningssituationen för idrottspedagoger i glesbygd : – Hur påverkar den eleverna och vad gör skola för att ombesörja elevernas fysiska aktivering?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Mattias Wadeskog; [2013]
    Nyckelord :Barns hälsa; Fysisk aktivitet; Kognition; Skolidrott;

    Sammanfattning : De positiva hälsoeffekterna av fysisk aktivitet och dess påverkan på vår motoriska och kognitiva utveckling i unga år är idag väl känt. Trots det spenderar barn idag mer tid på stillasittande aktiviteter så som tv-tittande och datorspel. LÄS MER

  4. 4. Från tv-ben och förminskat latmaskshjärta till ADHD : -Hur påverkar medias bild av barns tv-tittande pedagogens syn på användandet av tv och dator i förskolan?

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Ekman; Linda Östling; [2012]
    Nyckelord :Children; Preschoolteachers; Media; Media usage; Television viewing; Development.; Barn; Förskollärare; Media; Medieanvändande; Tv-tittande; Utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka sanningshalten i medias artiklar om barns TV-tittande. För att göra det, jämfördes flera tidningsartiklar med vetenskapliga artiklar som handlar om barns tv-tittande. Endast de tidningsartiklar som hänvisar till vetenskapliga artiklar användes för denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. EQ - det nya skolämnet? : En studie om pedagogers uppfattningar om arbetet med social och emotionell intelligens i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna Magnusson; Frida Martinsson; [2010]
    Nyckelord :EQ; emotional intelligence; feelings; classroom spirit; primary school; EQ; emotionell intelligens; känslor; klassrumsklimat; grundskola;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate the perceptions of responsible personnel in a primary school about the use and importance of EQ, emotional intelligence, in the school's early years. With a hermeneutic approach and by qualitative interviews, we have taken note of the respondents perceptions about EQ. LÄS MER