Sökning: "emotionell intelligens"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden emotionell intelligens.

  1. 1. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  2. 2. Sanning eller Sken: Social Önskvärdhet i Mätningar för Emotionell Intelligens och dess Förhållande till Samband med Big Five Personlighetsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellen Bergström; Emmy Tovstedt; [2024]
    Nyckelord :Trait emotionell intelligens; social önskvärdhet; neutraliserade personlighetsskalor; den evaluativa faktorn; Big Five; Trait Emotional Intelligence Questionnaire; Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av social önskvärdhet på emotionell intelligens och dess implikationer för samband och prediktioner i relation till personlighetsfaktorerna i Big Five. Då båda konstrukten ofta uppskattas genom självskattningstest mottagliga för påverkan av social önskvärdhet, ämnar denna studie att undersöka huruvida mätinstrumenten för emotionell intelligens, TEIQue-SF och delar av SSREIT, är influerade av social önskvärdhet. LÄS MER

  3. 3. Learn by Doing Psychology

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Active learning; classroom material for psychology; experiential learning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to review material from the scientific field of psychology and where appropriate adapt it to experiential and active learning classroom experiences. The study is conducted in order to meet the Swedish curriculum for gymnasium and the courses Psychology 1 and 2. LÄS MER

  4. 4. The Competitive Dynamic Among Projects in Multi-Project Environment : Project Managers' Perception

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Susanna Bjunö; [2023]
    Nyckelord :Competition; multi-project environment; Emotional Intelligence EI ; social interdependency theory; Governance.; Konkurrens; Multiprojektmiljö; Emotionell intelligens EI ; Teori om socialt ömsesidigt beroende social interdependency theory ; Projekt styrning.;

    Sammanfattning : The study explores the project manager’s perception of the competitive dynamic amongst the projects that utilize the same organizational resources in the multi-project context.   The method used is a qualitative research design with an inductive approach where the data corpus was analyzed through thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Emotionell Intelligens i Medelåldern : Trait EI hos män och kvinnor

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Granberg; Rebecca Johansson; [2023]
    Nyckelord :Emotional intelligence; TEIQue-SF; Trait EI; Sex differences; Sex; Emotionell intelligens; TEIQue-SF; Trait EI; Könsskillnader; Kön;

    Sammanfattning : Emotionell intelligens (EI) handlar om hur man identifierar emotioner, dvs. förmågan att uppskatta, reglera och uttrycka sina egna samt andras emotioner. EI handlar också om hur man använder informationen om andras eller egna emotioner för att förbättra sina handlingar och sitt tänkande. LÄS MER