Sökning: "barn språk och vuxen språk"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden barn språk och vuxen språk.

  1. 21. Förskollärares erfarenheter av att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malmström Christoffer; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Läs- och skrivsvårigheter; Literacy; Förebygga;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar förskollärares erfarenheter och synpunkter på att förebygga läs- och skrivsvårigheter, med syfte att göra pedagoger medvetna om hur man kan förebygga läs- och skrivsvårigheter. Denna uppsats utgår ifrån språkliga orsaker och literacy används som en teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 22. Det var en gång... : Betydelsen av högläsning i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Klara Rundgren; Elin Svensson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Högläsning är en handling när en vuxen läser en text högt för ett eller flera barn och är en viktig del av barns språkutveckling. Att besitta ett rikt språk är av stor vikt för att leva och verka i dagens samhälle som präglas av text och samtal. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om förskolepedagogernas uppfattningarom gruppstorlek relaterat till språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Pettersson; [2013]
    Nyckelord :samspel; språk; lek; samtal; gruppstorlek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogernas uppfattningar om gruppstorlek relaterat till språkutvecklande arbetssätt. Mina frågeställningar var: Hur anser pedagogerna att en stor respektive liten barngrupp påverkar barnens språkutveckling? Hur beskriver de intervjuade pedagogerna att de arbetar med barnens språkutveckling i en stor grupp respektive i en liten grupp? Finns det likheter och skillnader i arbetssätt? Vilka eventuella för- och nackdelar anser pedagogerna att det finns med små respektive stora barngrupper? I studien har jag använt mig av kvalitativ metod där jag intervjuat sex pedagoger inom förskola som samtliga hade erfarenhet av att jobba i både liten och stor barngrupp. LÄS MER

  4. 24. Välkommen in!

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Katarina Lidén; [2013]
    Nyckelord :Målgruppsanpassning; slukaråldern; språk; tillgänglighet; identifiering; anslag.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det är en extra utmaning att skriva för barn eftersom barnet som läser vet att det är en vuxen som skrivit texten. För att skapa trovärdighet och möjliggöra identifiering krävs ett ärligt uppsåt. LÄS MER

  5. 25. - Sitt här och språka med mig : En studie om förskolepersonals tankar och resonemangom språkutveckling och barn med språkstörning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Susann Paulsson; [2012]
    Nyckelord :Förskolepersonal; resonemang; språkstörning och språkutveckling;

    Sammanfattning : ABSTRACT Susann   Paulsson - Sitt här och språka med mig. En studie om förskolepersonals tankar och resonemang om språkutveckling och barn med språkstörning -Sit down and talk to me. LÄS MER